Misschien wel de bekendste groep bij liefhebbers van vintage stalen racefietsen is Campagnolo Nuovo Record. Ze werd dan ook het langste geproduceerd: van 1967 tot 1987, een periode van maar liefst 20 jaar.

De Nuovo Record is de nieuwe Record (nuovo is nieuw in het Italiaans) en dus de opvolger van de Record, de eerste groep die ooit door Campagnolo op de markt werd gebracht in 1958.

Uittreksel uit de Campagnolo catalogus n° 15 uit 1967

De Nuovo Record verscheen voor het eerst in de catalogus n°15 van 1967 en is natuurlijk een verbeterde versie van de Record, met onder andere het gebruik van het lichtere aluminium in plaats van brons, een bereik van 6 tandwielen achteraan, tandwieltjes in nylon en de mogelijkheid om een tandwiel vooraan te plaatsen van 41. Dit was een aanzienlijke verbetering ten opzichte van vroeger, wanneer tandwielen van 46/49 of 47/52 gewoonte waren.

De groep bestond uit het crankstel, trapas, remklauwen- en grepen, pedalen, balhoofd, versnellingshendels, voor- en achterderailleur, zadelpen en wielnaven. Ook waren er opties verkrijgbaar zoals een pomphouder, een kabelgeleider. eindstuk voor fietspomp, kabelklemmen.

uittreksel uit de Campagnolo catalogus van 1982

Kleine aanpassingen doorheen de jaren aan de Campagnolo Nuovo Record groep

Aangezien de Nuovo Record groep maar liefst 20 jaar werd geproduceerd is het logisch dat er in die lange periode kleine variaties werden toegebracht en men spreekt van 1ste generatie, 2de generatie, …

Het verschil bij de verschillende onderdelen lees je hieronder:

Remgrepen: de variaties zitten in de plaats van het logo, het materiaal van de body (metaal of plastic), de kromming van de grepen, de ingang van de remkabel en de rubbers.

Een mooi overzicht van de verschillende generaties remgrepen vind je in het artikel nuovo record brake levers van le cycleur.

Remklauwen: het verschil zit in de stelschroef aan de rechter hoef die vanaf 1978 in rubber is en in de kabelontspanner die vanaf 1978 niet meer plat is maar bolvormig waarbij tevens het logo vervangen is door de letter c in een ruitje.

verschil in de kabelontspanner bij de verschillende generaties: links plat met logo- rechts bolvormig me letter C

Versnellingshendels: bij de 1ste generatie(s) werden deze nog vastgemaakt aan het frame door middel van een beugel, bij de latere generaties aan de gelaste nokjes. Idem voor de kabelgeleiders van rem- en versnellingskabels.

Voorderailleur: bij de eerste generatie(s) waren er geen gaten gemaakt in het voorplaatje, vanaf 1978 4 gaten en vanaf 1982 slechts 3 gaten. Vanaf 1987 is de versie zonder klembeugel beschikbaar.

versie van voorderailleur met 4 gaten
versie van voorderailleur zonder gaten en met 3 gaten

Naven: op de naven blijft het logo staan maar vanaf 1974 komt daar het woord RECORD bij. De snelspanners van de naven zijn bij de 1ste versies recht maar vanaf 1978 gekromd uitgevoerd.

De Campagnolo Nuovo Record naven met de 2 versies van snelspanners: gebogen en recht

Zadelpen: de eerste zadelpennen waren vlak terwijl deze later kleine korte inkepingen hadden (vanaf wanneer is me niet duidelijk). Ook hadden de eerste geen aanduiding tot waar het zadel maximum mocht uitsteken.

de 2 versies van de Campagnolo Nuovo Record zadelpen

Crankstel en balhoofd: beiden hebben slechts zeer kleine wijzigingen ondergaan die te verwaarlozen zijn

het typische balhoofd van de Campagnolo Nuovo Record groep

Campagnolo Nuovo Record groep dateren

De datum van de groep kun je herkennen door de datum die op de achterderailleur staat.

Tot en met 1969 stond er geen datum op,

  • Tussen 1970 en 1979 het opschrift PATENT met datum bijvoorbeeld PATENT-77.
  • Vanaf 1980 tot 1985 werd het opschrift PATENT afgekort tot PAT gevolgd door de datum
  • Van 1985 tot 1987 stond er PATENT 11 op

nl_NL