Het Italiaanse Benotto zit in het rijtje van verdwenen fietsmerken uit het professionele wielermilieu, nochtans reden heel wat kleppers met dit merk zoals Gianbattista Baronchelli, Roger De Vlaeminck, Moreno Argentin, Ole Ritter.

1 naam echter maakte Benotto wereldwijd bekend: Francesco Moser. Op zijn Benotto 3000 behaalde hij talrijke successen waaronder het wereldkampioenschap op de weg werd in San Cristobal in Venezuela toen hij Didi Thurau klopte in een sprint met twee.

Benotto Francesco Moser

Francesco Moser op zijn Benotto 3000

Oprichting door Giacinto Benotto

Het Italiaanse fietsmerk Benotto werd in 1931 in Turijn opgericht door Giacinto Benotto die toen, als 24-jarige een loopbaan als wielrenner nastreefde. Zijn zaakje bolde goed maar het grootste succes echter kende Benotto in Mexico maar daarvoor was eerst nog een tussenstap in Venezuela nodig.

In 1948 was Europa aan het bekomen van de 2de wereldoorlog en besloot een gedeelte van de Benotto familie om hun geluk te gaan zoeken in Venezuela en daar een Benotto filiaal op te richtten. Felice Benotto geraakte al vlug ingeburgerd in de Venezuelaanse wielersport en in 1950 vergezelde hij de Venezuelaanse delegatie naar de Wereldkampioenschappen in Mexico.

Giacinto Benotto met het model 3000

Felice was zodanig onder de indruk van het land en de mogelijkheden om er een fietsfabriek op te richten dat hij Giacinto daarvan op de hoogte bracht. Het duurde slechts 2 jaar en ook Giacinto Benotto verhuisde met zijn ganse gezin naar Mexico om ook daar een filiaal op te richten. Een jaar later verhuisde hij de productie al naar Mexico City.

Dit was het begin van het Mexicaanse succesverhaal van Benotto fietsen. Naast gewone fietsen werden ook racefietsen geproduceerd maar het is pas vanaf de jaren 70 dat Benotto startte met het maken van professionele racefietsen. In het begin gebeurde dit nog in Italië maar vanaf de jaren 80 van vorige eeuw werd ook deze productie overgebracht naar Mexico.

Sponsoring van UCI 1 wielerploegen

Tussen 1946 en 1989, met uitzondering van de periode tussen 1954 en 1973, sponsorde Benotto ook diverse wielerploegen in de UCI 1 categorie. De meest succesvolle ploegen waren Filotex, Sanson, Gis Gelati, Sammontana Benotto, Ariostea Benotto.

Filotex Francesco Moser

De Filotex Benotto wielerploeg uit

Heel wat kleppers reden dan ook op een Benotto racefiets, de bekendste zijn Gianbattista Baronchelli, Francesco Moser, Roger De Vlaeminck, Moreno Argentin en Ole Ritter.

De laatste ploeg categorie UCI 1 die Benotto sponsorde was Titanbonifica – Benotto – Sidermec, daarna waren het nog enkel wielerploegen categorie UCI 2. De volledige lijst van wielerploegen die Benotto sponsorde kun je hier zien

Benotto behaalde in al die jaren maar liefst 10 wereldtitels waarbij de belangrijkste zijn die van Francesco Moser in 1976 (achtervolging op de piste) en 1977 op de weg.

In 1968 verbeterde Ole Ritter het werelduurrecord in Mexico City op een Benotto fiets

Populairste Benotto modellen

De belangrijkste modellen vind je hieronder. Het zijn vooral deze uit de jaren 70 en 80 en ze zijn allen gekenmerkt door de typische nikkel beige kleur en het blauwe stuurlint door Benotto ontwikkeld en nog steeds zeer populair bij verzamelaars van vintage racefietsen.

  • Benotto 3000 Campione del Mondo: het topmodel met Columbus SL buizen, zo genoemd nadat Francesco Moser ermee wereldkampioen op de weg werd in 1977
  • Benotto 2500 Corsa Professional met Columbus SL buizen en Campagnolo Nuovo Record groep
  • Benotto 2000 Corsa Competizione met Campagnolo Gran Sport groep
  • Benotto 1500 Corsa Amateur met Falck buizen en Suntour V derailleur
  • Benotto 2700 Pista Professional met Columbus SL en Campagnolo Record Piste groep
  • Benotto 1700 Pista Amateur met Falck buizen

Algemeen geldt hoe hoger het cijfer hoe hoger de kwaliteit.

Benotto 2500 Corsa Professional uit de jaren 80 met het typische Benotto stuurlint

Benotto racefietsen kun je herkennen door het typische logo met de adelaar. De eerste fietsen hadden een medaillon vooraan op het frame. De bracket onderaan is ook voorzien van een hart.

het typische hart in de bracket

Naast de bovenvermelde populaire modellen in de nikkel beige kleur werden ook heel wat modellen op de markt gebracht die de stijl van de toenmalige mode volgden, vooral in de jaren 90. Deze zijn echter niet zo populair bij verzamelaars.

Benotto uit de jaren 90

Benotto maakt trouwens nog steeds fietsen in Mexico, de fabriek in Italië bestaat al lang niet meer.

nl_NL