Je kan niet omheen de wielergeschiedenis in de jaren 60 en 70 van vorige eeuw zonder de rode brigade van het populaire Flandria team te vermelden die reden op de rood witte fietsen. Flandria fietsen werden reeds gemaakt vanaf 1940 en na het faillissement in 1981 is het merk opnieuw op de markt.

Reden dus te meer om een overzicht te geven van de geschiedenis van Flandria fietsen.

Fietsmerk De Westvlaamsche Leeuw

De geschiedenis van Flandria start reeds in het begin van de 19de eeuw wanneer Alexander Claeys huwt met iemand van de Dombrecht familie, die een smidse had in Zedelgem. In 1846 wordt Louis Claeys geboren die als prille twintiger start met de productie van klein rollend speelgoed en kinderwagens maar ook een grote toekomst zag in de fietsindustrie met als resultaat dat in 1896 zijn eerste fiets werd gelanceerd.

een jonge Aimé Claeys in 1912 – foto Flandria bikes

Deze fietsen krijgen de merknaam Westvlaamsche Leeuw en in 1910 is het aantal verkochte fietsen al opgelopen tot 150. Na WOI stijgt de vraag naar fietsen met als gevolg dat Aimé, zoon van Louis en de drijvende kracht achter de Westvlaamsche Leeuw samen met zijn broers Alidor, Rémi en Jerome, in 1924 de werkhuizen Gebroeders Claeys opricht die naast fietsen ook landbouwmachines produceren. In 1927 wordt het magische cijfer van 25.000 fietsen overschreden.

Ontstaan merk Flandria

In 1940 besluit Aimé Claeys om zijn fabriek te moderniseren waarbij hij de naam Westvlaamsche Leeuw verandert in Flandria. Na WOII blijft de vraag naar fietsen stijgen en tegen 1952 worden jaarlijks zo’n 250.000 fietsen gemaakt. Er wordt ook een nieuwe fabriek gebouwd in Zwevezele en aan het gamma worden ook bromfietsen toegevoegd.

Het logo van Flandria

Alhoewel de zaken prima gaan botert het al jaren niet meer tussen Aimé en Remi en In 1957 escaleert dit in een serieuze ruzie waarbij letterlijk een muur wordt gebouwd in de fabriek van Zedelgem. Sommige zware, niet verplaatsbare machines staan op de plaats van de muur waardoor er op deze machines wordt gebouwd.

Aimé gaat vanaf dan verder met het merk Flandria wat nu A. Claeys – Flandria wordt en Remi richt het merk Remi Claeys – Superia op.

Beide broers blijven elkaar fel beconcurreren in deze periode wat resulteert in een hoge productie. In de jaren 70 produceert Flandria maar liefst 450.000 fietsen per jaar naast bromfietsen, verwarmingstoestellen en grasmaaiers in 4 fabrieken: Zedelgem, Zwevegem, het Portugese Agueda en het Noord-Franse Warneton.

Flandria catalogus uit de jaren 70

Ook sponsoren zowel Flandria als Superia een professionele wielerploeg waarbij Flandria het meeste succes heeft en tussen 1959 en 1979 maar liefst 70 klassiekers wint, 2 grote Rondes en 2 Wereldkampioenschappen. In zijn 20 jarig bestaan maken de volgende kleppers deel uit van de Flandria ploeg:

  • Leon Vandaele,
  • Briek Schotte,
  • Walter Godefroot,
  • Eric Leman,
  • Jempi Monseré,
  • Erik en Roger De Vlaeminck,
  • Joop Zoetemelk,
  • Michel Pollentier,
  • Marc Demeyer,
  • Joachim Agostinho,
  • Freddy Maertens,
  • Jan Janssen,
  • Herman Van Springel
  • Sean Kelly
 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Sepia Cycling (@sepiacycling)

De bekendste vintage race fietsen gemaakt door Flandria in deze periode zijn de

  • Flandria Professional
  • Flandria Competition

Er moet wel gezegd worden dat de Flandria racefietsen niet konden tippen aan de kwaliteit van bijvoorbeeld de Italiaanse merken. Het was toen ook niet zo ongebruikelijk dat heel wat renners van de Flandria ploeg met een ander merk reden, de fiets in de Flandria kleuren spoten en er Flandria decals op kleefden. Dit alles zonder medeweten van de directie van Flandria.

Zo bestaat er het verhaal van Freddy Maertens die op Gios reed maar Pol Claeys, de Flandria baas van toen, kwam er op en liet Freddy’s Gios in stukken zagen.

Flandria fiets van Freddy Maertens

Vanaf eind jaren 60 van vorige eeuw begint de opkomst van koning auto wat ervoor zorgt dat de productie van zowel bromfietsen als fietsen geleidelijk aan daalt. In 1979 rollen nog slechts 32.000 fietsen jaarlijks van de band. In 1981 gaat de Flandria fabriek uiteindelijk failliet en hoe ironisch ook, Superia die toen al jaren geen fietsen meer produceerde, koopt het merk A.Claeys – Flandria op. De tussenmuur in de fabriek wordt gesloopt en de fietsen worden voortaan gemaakt onder het merk Superia – Flandria.

Enkele jaren later, in 1986 wordt de productie van de fietsen echter definitief stopgezet en verkocht aan Arizona, onder leiding van Paul Seynaeve, een ex verkoopsdirecteur van Superia. Dit is meteen het einde van het roemrijke merk met de rood – witte kleuren.

Na een aantal wissels van eigenaren kopen in 2002 twee nostalgische Britse broers het merk Flandria en dromen van een revival die er dan ook komt in 2010. Ze brengen, in samenwerking met Freddy Maertens, hun moderne Flandria fiets, op de markt.

Het nieuwe Flandria frame in hoogwaardig staal

Ook is er opnieuw een stalen model op de markt, dit keer gemaakt met hoogwaardige Columbus SL Niobium buizen. De fiets kun je ook rechtstreeks kopen op de website Flandriabikes.com

Meer info over de Flandria wielerploeg en hun successen krijg je in het artikel de Flandria wielerploeg, opkomst en teloorgang 

 

nl_NL