Fietsen van het merk Giant zie je tegenwoordig overal in het straatbeeld en ook in de professionele wereld van het wielrennen, mountainbiken, downhill en triathlon zie je ze steeds meer en meer.

Niet verwonderlijk want de Taiwanese fietsenfabrikant Giant Manufacturing Co. Ltd. Is dan ook de grootste fietsenfabrikant ter wereld met fabrieken in Taiwan, Nederland en China.

Deal met Schwinn en oprichting eigen merk Giant

Giant wordt in 1972 opgericht door king Liu en verschillende vrienden in Daiia (Taichung City). De grote doorbraak komt in 1977 wanneer de CEO van Giant, Tony Lo, een deal sluit met het Amerikaanse Schwinn om fietsen voor hen te gaan produceren. De belangrijkste fiets die Giant voor Schwinn produceert is de Schwinn World Sport.

Giant fietsen

Tony Lo en King Liu

Wanneer de verkoop van fietsen in de VS aan het boomen is en de arbeiders in de Schwinn-fabriek in Chicago in 1980 staken, wordt Giant de belangrijkste leverancier. Halverwege de jaren tachtig wordt meer dan twee derde van de Schwinn-fietsen door Giant geproduceerd, wat 75% van de omzet van Giant vertegenwoordigt.

Schwinn World Sport uit 1981

Nadat Schwinn meerdere keren zonder succes een mnderheidsaandeel probeert te bekomen bij Giant, besluit het Amerikaanse bedrijf een nieuwe bron te zoeken en in 1987 tekenen ze een contract met de China Bicycle Company om fietsen te produceren in Shenzhen.

Hierdoor besluit Giant, onder de nieuwe president Bill Austin (voorheen vice-president marketing bij Schwinn), de fietsen op de markt te brengen enkel en alleen onder het eigen merk Giant en zich te concentreren op de lagere prijsklasse. Het merk Giant is al sedert 1981 geregistreerd.

Giant fietskader eind jaren 80 – foto James Leland

In 1984 richt Giant ook een joint venture op, “Giant Europe”, met Andries Gaastra van de Nederlandse fietsfabrikant Koga Miyata. In 1992 verkoopt Gaastra zijn aandelen terug en wordt Giant alleen aandeelhouder van Giant Europe.

Giant Cadex -de eerste carbonfiets

Carbonvezels zijn midden jaren 80 het nieuwe materiaal en net zoals Colnago in 1986 hun 1ste carbonfiets, de Colnago Concept, hebben ontworpen zo ontwerpt ook Giant zijn 1ste carbonfiets.

Het grote verschil met Colnago is dat Giant deze wel op de markt brengt, namelijk In 1987. De fiets is nog niet volledig uit carbonvezels maar een mix van carbon en aluminium. De buizen zijn uit carbon en de lugs zijn uit aluminium. Het model krijgt de naam Giant Cadex.

Giant Cadex

De jaren 90 en de revolutionaire Giant TCR

In 1995 sponsort Giant voor het eerst een wielerteam, namelijk het Mountainbike Team van de Amerikaan John Tomac en de Noor Rune Hoydahl.

In 1996 richt Giant hun Mosh BMX-divisie op met de hulp van Redline Bicycles-oprichter Linn Kastan en racer Jason Richardson. Mosh vervaardigt BMX-fietsen en -onderdelen en leidt een professioneel BMX-raceteam. In 2008 wordt Mosh ontbonden.

Mosh BMX Giant

BMX van het merk Mosh, merk de decals van Giant op

In 1997 ontwerpt Giant zijn revolutionaire racefiets Giant TCR met een aflopende bovenbuis met een kleinere achterste driehoek, Total Compact Road design genaamd. Dit ontwerp geeft meer stijfheid dan een conventioneler frameontwerp, de krachtoverbrenging door de kleinere achterste driehoek is beter en omdat er minder materiaal wordt gebruikt, is het Total Compact Road ontwerp ook lichter.

Dit ontwerp wordt de komende jaren door de concurrenten overgenomen en is nu nog grotendeels in de moderne fietsen te bespeuren.

Giant TCR

Model Giant TCR uit 1997 met aflopende bovenbuis

Het idee komt van de Britse ingenieur ontwerper Mike Burrows die eerder al de tijdritfiets voor Chris Boardman ontwierp in samenwerking met Lotus en waar Boardman op de Olympische Spelen in Barcelona in 1992 goud mee behaalde in de individuele tijdrit.

Burrows volgt al een tijdje met aandacht de wereld van de mountainbikes waar de meeste vernieuwingen gebeurden. De fietsen werden aangeboden in slechts 3 maten: small, medium en large. Dit principe paste Burrows ook toe op de racefietsen en door de lengte van de zadel- en stuurpen aan te passen kan iedereen daardoor een gepaste fiets op maat krijgen.

Naast de bovengenoemde argumenten heeft dit vooral een enorm economisch voordeel voor de fietsproducent Giant die nu slechts 3 modellen in plaats van 10 modellen zoals tot dan gebruikelijk was, moet produceren en dus op korte tijd veel meer fietsen kan maken waardoor de prijs ook naar beneden kon worden gehaald.

Om hiervoor reclame te maken heeft Giant een marketingstrategie nodig en beslist om vanaf 1998 een professionele wielerploeg te sponsoren. Het wordt het Spaanse ONCE – Deutsche Bank. De sponsoring duurt tot 2003 en de bekendste renners die met een Giant fiets rijden in die periode en zorgen voor successen zijn Alex Zülle, Laurent Jalabert, Johan Bruyneel, David Etxebarria, Carlos Sastre, Abraham Olano, Joseba Beloki en een jonge Alberto Contador.

Laurent Jalabert ONCE

Laurent Jalabert in trui van Frans kampioen bij het team van ONCE in 1999

Maar vooraleer de Giant TCR in het profmilieu kan worden gebruikt moet eerst nog de UCI worden overtuigd die aanvankelijk de fietsen met schuin aflopende bovenbuis verbiedt. Na een meeting tussen UCI baas Hein Verbruggen en Jan Derksen, CEO van Giant Europe kreeg ONCE – Deutsche Bank toestemming om de Giant TCR te gebruiken.

nl_NL