De Belgische fietsenfabrikant Ridley fietsen is in 1997 opgericht door Joachim Aerts en heeft op korte tijd een Internationale faam opgebouwd. Ook in het professionele wielrennen zijn ze een vaste waarde geworden met onder andere de sponsoring van de wielerploeg Lotto Soudal.

Ontstaan Ridley Bikes

Net zoals bij heel veel Vlaamse families is de koers er bij Joachim met de paplepel ingegoten. Al vroeg heeft hij de wielermicrobe te pakken en droomt van een carrière als profrenner. Geïnspireerd door zijn oudere broer die destijds een beloftevolle renner was maakt Joachim op 14 jarige leeftijd zijn wielerdebuut dat 5 jaar duurt.

Op 19 jarige leeftijd beseft hij echter dat hij niet de nieuwe Eddy Merckx zal worden en wil hij naam maken in de wielerwereld dan moet het op een andere manier. Hij begint te werken als lakker bij het Belgische Bio Racer en al vlug begint hij ook frames te lassen. Zijn werkplaats was de garage van zijn vader.

Joachim Aerts, oprichter van Ridley – foto Knack

Wanneer de productie van de fiets geen geheimen meer heeft voor hem start hij samen met zijn broer en vader in 1994 een eigen bedrijfje: NV Race Productions dat fietsen op maat maakt voor andere Belgische fietsfabrikanten.

In 1997 volgt daaruit het merk Ridley, genoemd naar de favoriete regisseur van Joachim: Ridley Scott. Het hoofdkantoor ligt in Bike Valley en de filosofie van Joachim is: creëren van fietsen op maat die perfect passen bij de rijstijl en unieke levensstijl van ieder individu.

In 2017 neemt Race Productions NV, het bedrijf achter Ridley, het fietsenmerk Eddy Merckx over. Een strategische zet van Eddy Merckx Cycling om globaal door te groeien

Nadruk op innovatie

Ook innovatie is een belangrijk item voor Ridley en het duurt dan ook niet lang vooraleer een eerste patent wordt aangevraagd. In 2001 wordt het conische balhoofd (met oversized lager in het onderste gedeelte van de kopbuis) geïntroduceerd op de Ridley Damocles. Deze innovatie wordt al vlug de standaard voor alle racefietsen en heeft het voordeel dat de vibratie op de voorvork merkelijk lager is.

De filosofie van Ridley is van in het begin geweest om nauw samen te werken met renners en mecaniciens om de ontwikkeling van de producten te optimaliseren. Daarvoor rijden de renners op stockframes wat toelaat om de producten te testen tijdens de extreemste omstandigheden.

Ook in 2001 start Ridley met het eigen merk van componenten genaamd 4ZA en Forza (kracht) uitgesproken. Dit gamma is ondertussen uitgegroeid tot zadels, wielen, zadelpennen, voorvorken, sturen, stuurpennen, bidonhouders, cyclocross remmen, stuurlinten.

De eerste Ridley carbonfiets in 2002

De eerste carbonfiets van Ridley, de Damocles met buizen in diamantvorm, wordt op de markt gebracht in 2002 en wordt een decennium lang gemaakt tot het model vervangen wordt door de Fenix en later de Fenix SL en Fenix Disk.

Een Ridley Damocles uit 2005 van de wielerploeg Davitamon Lotto

Voor de eerste cyclocross carbon fiets is het wachten tot 2005: de Ridley X night

In 2006 wordt de speciaal voor sprinters ontworpen Ridley Noah gelanceerd in de Tour de France en het is meteen een groot succes, Robbie McEwen wint 3 etappes en staat in Parijs op het podium met de groene trui. McEwen is zo enthousiast over de Ridley Noah dat hij zegt dat dit de snelste racefiets is waarmee hij ooit heeft gereden en beweert dat hij maar liefst 2 km/h sneller kan sprinten.

In 2009 evolueert de Noah naar de Noah ISP met de introductie van de aerodynamische F-surface en F-splitfork. Sergei Ivanov van Team Katusha wint op dit model de Amstel Gold Race 2009.

In 2013 wordt de Noah Fast IBS gelanceerd met de integratie van de F-brakes in de voor- en achtervork. Dit model krijgt een lichtere versie in 2016, de Ridley SL genaamd.

De Ridley Noah SL uit 2016

Eerste sponsoring in cyclocross

De eerste sponsoringen van Ridley gebeuren in de wereld van de cyclocross, met name Tom Vannoppen in 2002 die zilver haalt op het WK cyclocross van dat jaar. Daarna volgen sponsoringen van Telenet Fidea en Sunweb Revor

In 2005 sponsort Ridley voor de eerste keer een professionele wielerploeg, namelijk Davitamon Lotto. Dit zorgt voor de Internationale doorbraak van het Belgische fietsenmerk. In 2009 en 2010 volgt de samenwerking met Team Katusha met ondermeer Robbie McEwen, Filippo Pozzato en Joaquin Rodriguez en in 2011 met Vacansoleil DCM. De samenwerking met Lotto bestaat nog steeds.

In 2009 treedt Ridley binnen in de wereld van de triathlon met de atleet Rutger Beke

Het Fast Concept

In 2008 wordt een extra productie opgestart in Moldavië en start het project Ridley Aero Project, nu Fast concept genoemd (Future Aero Speed Technology). Na 2 jaar testen in de windtunnel en op de piste komen de Ridley Dean en de nieuwe Noah op de markt.

Innovaties van het Fast concept zijn:

  • F-splitfork: voor- en achtervork hebben een gleuf waardoor de wind rond de spaken beter wordt afgevoerd
  • F-surface: ruw oppervlak waardoor de wind beter langs het frame wordt geblazen
  • F-brake: de eerste echt geïntegreerde rem

De Ridley F-brake

Ridley modellen

Het gamma van Ridley fietsen is ondertussen uitgegroeid tot alle fietssectoren:

  • Racefietsen heren: Noah, Helium, Fenix en Orion
  • Racefietsen dames: Liz, Asteria, Yana, Eos,
  • Cyclocross: X night, X fire, X ride, X bow
  • Fitness: X bow, Tempo
  • Gravel: Kanzo
  • Triathlon: Dean
  • E-bikes: Kanzo, Elykx
  • Mountainbike: Ignite, Blast, Scorpion, Trialfire, Sablo, Elykx

De Gravelbike Ridley Kanzo Adventure

De Ridley Liz vrouwenlijn

 

nl_NLDutch