Neem 2 vintage racefietsen en je vindt gegarandeerd het opschrift 3ttt terug op het stuur en de stuurpen. Deze Italiaanse fabrikant van sturen en stuurpennen bestaat nog steeds en maakt nu zelfs racefietsen in carbon onder de naam 3T Cycling. De grote concurrenten van 3ttt waren het Italiaanse Cinelli, ITM (Italmanubri) en Ambrosio, het Japanse SR Sakae Ringyo en in Frankrijk Guidons Philippe Atax.

Geschiedenis 3ttt

3ttt werd in 1961 opgericht in Turijn door Mario Dedioniggi, die daarvoor werkzaam was bij Ambrosio, toen de grootste producent van sturen en stuurpennen. De naam 3ttt verwijst naar Tecno Tubo Torino.

In 1967 werd de naam veranderd naar 3ttt wat handiger was in het uitspreken en ook gemakkelijker om het als logo te gebruiken. Het bedrijf en de naamsbekendheid groeiden snel en heel wat professionele wielerploegen maakten gebruik van de lichte maar toch zeer stevige en dus betrouwbare sturen en stuurpennen.

uittreksel uit de cataloog van 1974

Naast sturen en stuurpennen maakte 3ttt ook zadels en zadelpennen.

1970 de eerste sturen en stuurpennen in aluminium

1970 was een belangrijke stap voor 3ttt want toen kwamen ze met de eerste sturen en stuurpennen uit aluminiumlegeringen op de markt. In tegenstelling tot staal waren deze aluminium componenten veel lichter en daar draait het nu bij wielrennen net om: gewicht.

De modellen die toen op markt waren kregen de naam Record Grand Prix en Record Competizione waarbij je kon kiezen uit de modellen Merckx en Gimondi en Tour de France. Voor de sportieve koersfiets was er de Touriste.

Pagina afkomstig uit de cataloog van 1974

In 1975 brachten ze de Superleggera uit met een gewicht van slechts 240 gram wat op dit moment het lichtste stuur ter wereld was.

Het model Superleggero zoals terug te vinden in de catalogus van 1975

Vanaf de jaren 80 van vorige eeuw begon, net zoals de meeste constructeurs, ook 3ttt te experimenteren met aerodynamica wat resulteerde in een ossenkopstuur dat Francesco Moser gebruikte tijdens zijn poging om het werelduurrecord van Eddy Merckx te verbeteren. Zijn poging lukte, hij legde maar liefst 51.151 km af in 1 uur, waarna het stuur de naam 3ttt model Moser 51.151 kreeg.

Francesco Moser in 1984 tijdens zijn poging om het werelduurrecord van Eddy Merckx te verbeteren met het ossenkopstuur van 3ttt

Het 3ttt model Moser 51.151

De komende jaren werd het ossenkopstuur de standaard voor tijdritten tot het dankzij Greg Lemond in 1989 werd vervangen door het triathlon stuur.

In 1989 ontwikkelde 3ttt het model Forma SL met een gewicht van 280 gram maar een verhoogde aerodynamica waarbij een inkeping in het stuur gemaakt is voor de remkabels.

Model 3ttt Forma SL

Van klassiek balhoofd naar het Ahead balhoofdstel

In 1980 experimenteerde ene John Rader, toen pas 20 jaar en een fervente mountainbiker met een variante van het klassieke balhoofd wat resulteerde in de uitvinding van het Ahead balhoofd. Dit type werd al vlug algemeen verspreid en ook 3ttt bracht in 1984 zijn versie van de Ahead op de markt, genaamd de Forgeahead.

Het Ahead balhoofd van 3ttt: Forgeahead

Van 3ttt naar 3T Cycling

In 2003 werd de bedrijfsnaam veranderd naar 3T Cycling. Naar verluidt zou dit komen door een fout bij het registreren van de naam waarbij er 2t’s verdwenen en slechts 3T overbleef. De naamsverandering lag in de lijn om de verkoopcijfers de hoogte in te jagen want het ging niet zo goed met het bedrijf, een faillissement dreigde.

In 2007 kreeg 3T een nieuwe CEO: René Wiertz, die nieuw leven moest blazen in het bedrijf. Wiertz breidde het gamma aan producten uit met onder andere wielen en voorvorken.

Wiertz begon terug met sponsoring van pro wielerploegen en ging ondermeer een samenwerking aan met Gerard Vroomen van Cervélo wat later resulteerde in een toetreding van Vroomen in 3T Cycling. Wiertz en Vroomen zijn sedert 2015 voor 100% aandeelhouders.

De belangrijkste producten die sedert de overname door Wiertz op de markt gebracht zijn zijn de volgende:

  • 3T Carbon Rotundo in 2008
  • 3T Scatto in 2012
  • 3T Revo aerobar in 2016
  • 3T Exploro bike in 2016
  • 3T Strada Bike in 2017

3T Cycling vandaag

Vandaag is 3T Cycling een gezond bedrijf. De grootste productie gebeurt in Taiwan maar sedert 2018 bestaat er terug een afdeling in Italië.

In 2018 werd namelijk beslist om een deel van de productie terug naar Italië te halen. In Bergamo werd een nieuwe fabriek met kantoren en opslagplaats gebouwd.

Het eerste product dat in de nieuwe fabriek gemaakt werd en dus 100% made in Italy is, was het 3T Torno crankstel. In 2020 rolde de eerste Gravelbike, de 3T RaceMax, uit de fabriek. Het was de eerste aerodynamische gravelbike made in Italy.

nl_NL