Tot en met de jaren 70 waren Universal remmen de grootste concurrent van het Franse Mafac en het Zwitserse Weinmann. Vanaf toen kwamen Campagnolo en later ook Shimano op de markt met volledige groepen: crankset, derailleur, naven, pedalen, zadelpen en ook remgrepen en – klauwen.

De hegemonie van Universal, Mafac en Weinmann werd hierbij doorbroken en vervolgens ging het redelijk snel bergaf met deze historische merken. Universal sloot, na 3 generaties, begin jaren 90 van vorige eeuw de deuren.

Universal brakes

Ontstaan Universal

In 1919 richtten de gebroeders Eugenio en Carlo Pietra in Milaan hun bedrijfje op. Ze waren aanvankelijk gespecialiseerd in de productie van kleine onderdeeltjes voor juwelen, horloges, …, voorvorken voor motoren, oorlogsmateriaal en andere zaken zoals speelautootjes met pedalen voor kinderen. Van hun eerste metalen autootje werden 200 exemplaren gemaakt maar het werd geen commercieel succes. De auto was veel te duur.

De naam Universal waardoor velen niet weten dat dit een Italiaans bedrijfje was, komt doordat toen Engelse namen in de mode waren en een veel internationalere uitstraling had.

Over de interesse van Eugenio en Carlo voor de fietsindustrie bestaan 2 versies. De eerste is dat een klant zijn rekeningen niet kon betalen en daarom betaalde met matrijzen en machines om remmen te maken. De tweede is dat het op aanraden was van Ugo Bianchi, die een ver familielid was.

Hoe dan ook, in die tijd waren de remmen die de bekendste Italiaanse fietsproducenten: Atala, Bianchi en Legnano gebruikten van het Engelse merk Bowden of van het Zwitserse merk Weinmann en de broers Pietra beslisten om dit monopolie te doorbreken.

De succesjaren

De eerste samenwerking met een profploeg was deze met Legnano waar Ugo Bianchi de hoofdmecanicien was. Daarna ging het vlug met de successen van Giuseppe olmo op een Bianche met Universal remmen in Milaan Sanremo van 1935, de successen van Gino Bartali, Fausto Coppi, Rik Van Steenbergen, Louison Bobet, Rik Van Looy en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.

In enkele jaren had Universal het monopolie van Weinmann, Bowden en Mafac doorbroken en was nu zelf de grootste leverancier van remmen in het prof wielrennen. Deze alleenheerschappij eindigt in 1968 wanneer de laatste prof wielerploeg de samenwerking met Universal stopt. Campagnolo kwam toen immers op de markt met zijn groepen waarbij ook de remmen zaten. Tegen deze gigant kon zelfs Universal niet op.

Universal heeft nog geprobeerd om een samenwerking met Campagnolo aan te gaan en er was zelfs het idee om met een eigen groep op de markt te komen maar het idee verdween in de prullenmand. Na jaren van verlies werd uiteindelijk in 1992 de fabriek gesloten.

Enkele ploegen die Universal sponsorde waren Azzini US – Universal in 1940 en Azzini – Freni – Universal in 1946.

De bekendste Universal modellen zijn de volgende:

  • Universal mod. 51
  • Universal Extra mod. 453949
  • Universal mod. 61
  • Universal Super 68

De Universal modellen zijn gemakkelijk te dateren omdat het nummer van het model overeenkomt met het jaar dat dit werd uitgebracht.

Alhoewel Universal al jaren geen remmen meer produceert bestaat de fabriek nog steeds en is er ook nog steeds enorm veel materiaal aanwezig zoals remgrepen, remklauwen verpakt in de originele dozen, posters, reclamepanelen, de originele matrijzen, zelfs oude catalogi tref je er nog aan. Verzamelaars van vintage fietsen die een bepaald onderdeel nodig hebben om hun stalen ros te restaureren, kunnen hier dus nog steeds terecht.

 

nl_NLDutch