De Tour de France van 1989 zal vermoedelijk voor altijd de geschiedenisboeken ingaan als de spannendste ooit en met het kleinste verschil tussen de 1ste en 2de in het eindklassement. Slechts 8 seconden scheidden de eindwinnaar Greg Lemond van de 2de: de Fransman Laurent Fignon, helaas overleden in 2010 op de leeftijd van slechts 50 jaar.

De Tour de France van 1989 was een droomverhaal voor de Amerikaanse wielrenner Greg Lemond, winnaar van de Tour de France in 1986 en een beetje op de sukkel na zijn jachtongeval datzelfde jaar wanneer zijn schoonbroer hem half dood schiet. Niemand gelooft nog in de kansen van Lemond en ook zijn nieuwe team, het ADR met als ploegleider José De Cauwer, geloofde niet in een tourzege.

Het podium van de Tour de France 1989: 1. Greg Lemond 2. Laurent Fignon 3. Pedro Delgado

Lemond kwam over van het Nederlandse team PDM waar hij geen resultaten had behaald, de bedoeling van ADR was om hem klaar te stomen voor de volgende jaren. Maar Lemond rijdt een prima Tour en zijn conditie verbetert zienderogen waardoor hij in staat is om te strijden met Laurent Fignon, al 2 keer winnaar van de Tour: in 1983 en 1984.

Een triathlonstuur en een aerodynamische pothelm

Op de laatste dag van de Tour de France 1989 staat nog een tijdrit van 24,5 km op het programma en de voorsprong van Laurent Fignon op Greg Lemond is 50 seconden, dat zou dus ruim moeten volstaan om de eindoverwinning binnen te halen. Fignon kiest voor zijn tijdrit een tijdritfiets met ossenkopstuur en 2 volle wielen. Lemond kiest een tijdritfiets met een vol achterwiel en 2 nieuwigheden: een triathlonstuur en een aerodynamische pothelm.

Laurent Fignon tijdens de laatste kilometers

Het triathlonstuur werd tot dan toe enkel bij triatleten gebruikt. Het voordeel is dat je door de houding meer kan trekken aan je stuur en op die manier meer kracht op je bekken kan zetten waardoor je meer voordeel hebt bij het rondkrijgen van de zware versnelling.

Greg Lemond in de afsluitende tijdrit van de Tour de France 1989 – foto PhotoSport

Fignon heeft niet echt veel aandacht aan deze 2 revolutionaire vernieuwingen en denkt al dat de Tour binnen is. Lemond zal nooit 50 seconden kunnen goedmaken in een tijdrit van slechts 24,5 km. Onmogelijk en dat denken ook de meeste kenners, slechts een handvol journalisten, supporters en collega wielrenners gelooft nog in de kansen van Greg Lemond.

Eindwinst met slechts 8 seconden voorsprong

Helaas voor Fignon had hij dat beter gedaan want Lemond schiet als een pijl uit de startblokken en doet 58 seconden beter dan Fignon waardoor hij de Tour de France 1989 wint met slechts 8 seconden voorsprong. Nooit eerder gezien na een wedstrijd van 3 weken. Het vorige record dateerde uit 1968 wanneer Jan Janssen Herman Van Springel versloeg met 38 seconden.

Laurent Fignon na afloop van zijn tijdrit

In een interview gaf Lemond toe dat hij altijd had geloofd in deze overwinning en dat hij wist dat het stuur en de pothelm een voordeel hadden van 2 seconden per kilometer op een gewone helm en een ossenstuur.

Goedkeuring door de wedstrijdjury

Om het nieuwe revolutionaire stuur te mogen gebruiken in een tijdrit moest ploegleider José De Cauwer dit eerst nog goedgekeurd krijgen door de UCI. De avond voor de 1ste tijdrit van 60 km was er een receptie aangeboden door Coca Cola waar alle commissarissen van de wedstrijdjury aanwezig waren behalve de hoofdcommissaris. De Cauwer had de tijdritfiets zonder wielen maar met triathlonstuur mee en toonde die aan de wedstrijdjury die er geen enkele moeite mee had maar de beslissing van de hoofdcommissaris zou doorslaggevend zijn.

Om ook de hoofdcommissaris te overtuigen stapte De Cauwer de volgende dag om 07.30 naar zijn hotelkamer waar deze half slapend de Cauwer met een frame en triathlonstuur op zijn schouder zag die de fiets voorstelde. ça va antwoordde de hoofdcommissaris en de klus was geklaard. Een slimme zet want ook voor de laatste tijdrit zou het stuur worden toegelaten. Er was geen weg meer terug.

 

nl_NLDutch
nl_NLDutch en_GBEnglish