Vanaf de jaren 70 van vorige eeuw zie je volop remklauwen, remgrepen, versnellingshendels, derailleurs en tandwielen die doorboord zijn met kleine gaten. Waarom werd dit gedaan? Om esthetische redenen of om gewicht te besparen? Alhoewel een met gaatjes doorboord tandwiel of remgreep ook wel iets moois heeft, is de reden toch vooral om gewicht te besparen.

De vraag is natuurlijk hoeveel gewicht kan je besparen om componenten die toch al uit licht materiaal zijn vervaardigd, met kleine gaatjes te doorboren? Voor een gewone alledaagse wielertoerist maakt dat niet veel uit maar voor professionele wielrenners die zo gepassioneerd zijn door hun beroep en zo bezig zijn met hun gewicht en dat van hun fiets, is dat niet abnormaal.

Denken we maar aan Marco Pantani die zijn mecanicien zijn stuurlint zo strak en hard liet aantrekken omdat hij dan minder lint gebruikte waardoor zijn fiets enkele grammen, al zullen het wel eerder milligrammen geweest zijn, minder woog.

Of aan de Colnago fiets van Eddy Merckx waarmee hij in 1972 in Mexico City het uurrecord van Ole Ritter verbeterde. Het stuur en het enige tandwiel zijn hier ook serieus uitgeboord.

Sommige profs gingen daar zelfs zo ver in dat ze hun zadelpen, stuur en stuurpen lieten doorboren waardoor ze balanceerden op het randje met de stevigheid van hun racefiets.

Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan omdat het materiaal (hoofdzakelijk carbon) dat ze tegenwoordig gebruiken zeer licht is en de fietsen soms zelfs met extra gewichtjes worden voorzien om aan het door de UCI vastgelegde minimumgewicht van 6,80 kg te geraken. Een beetje het omgekeerde dus.

Sommige fabrikanten of fietsenmakers combineerden de gewichtsbesparing met het esthetische en kleurden de verschillende gaatjes met verschillende kleuren. Vooral de versnellingshendels werden soms zwaar aangepakt en enkel de rand bleef staan. Hierdoor verdween het merk volledig. Voor de ene een schande, voor de andere mooi, over smaken valt niet te discussiëren.

Hieronder zie je enkele mooie voorbeelden van doorboorde, geperforeerde componenten.

Heb je zelf voorbeelden die je zou willen tonen in dit artikel stuur mij dan een mailtje naar info@vintagefiets.be

Zeus derailleur

Colnago

Naast de uitgeboorde componenten trof je in de jaren 70 van vorige eeuw ook schoenen aan waarin volop gaatjes aanwezig waren. Om gewicht te besparen of om de voeten te laten verluchten?

 

nl_NL