Het Italiaanse fietsmerk Castelli is één van de bekendste producenten van fietskledij. Al jaren zijn ze de officiële leverancier van de klassementstruien van de Tour de France en de Giro d’Italia en daarnaast zijn er tal van Pro Team wielerploegen die hun wielerkledij dragen.

Castelli is also a popular brand with many cycling enthusiasts who challenge the rain, the wind and the sun, especially thanks to their constantly innovative cycling clothing.

Looking for a Castelli cycling jersey, rain vest, cycling shorts? >

Clothing for AC Milan and Juventus

The history of the Castelli brand starts in 1876 when tailor Vittore Gianni opens his sewing workshop in Milan, his clients include the football teams AC Milan and Juventus.

Five-time Giro winner Alfredo Binda also becomes a regular customer and in 1910 Vittore designs his cycling clothing, the first step in cycling has been taken.

In 1935 start een jonge Armando Castelli in het naaiatelier van Vittore, zijn ambitie en passie zorgen er al snel voor dat het naaiatelier uitgroeit tot een klein bedrijfje. 4 jaar later neemt Armando het naaiatelier over. Hij behoudt het elitaire cliënteel van Vittore maar breidt dit uit in 1945 met de topwielrenners Gino Bartali en Fausto Coppi.

In 1948 wordt Armando’s zoon Maurizio geboren. Van kleins af neemt Armando hem mee naar de wedstrijden van il campionissimo Fausto Coppi die ondertussen de trouwste klant van Armando geworden is. Voor een tijdrit in de Giro d’Italia draagt Coppi een pak in zijde ontworpen door Castelli en het eerste tijdritpak in de geschiedenis van de wielersport.

Maurizio Castelli - Fausto Coppi

Maurizio Castelli as a little boy with il campionissimo Fausto Coppi

More and more professional cyclists choose the clothing of the Vittore Gianna brand and in 1953 Louison Bobet, Raphael Geminiani, Rik Van Looy and Jacques Anquetil are added. In the following years, 12 cycling teams will follow.

Maurizio heeft ondertussen de wielermicrobe te pakken en probeert een carrière als wielrenner, daar ontdekt hij ook de gemakken en ongemakken van de fietskledij. Na een heupbreuk in de categorie juniores houdt hij het voor bekeken en legt hij zich volledig toe op het bedrijfje van zijn vader.

Founding of Castelli brand by Maurizio

The cooperation between Maurizio and his father Armando is starting to run less smoothly. Maurizio blames his father for being too conservative and not innovative enough. As a result, in 1974 Maurizio acquires the brand name Castelli and he designs the first logo himself. The Castelli brand with the scorpion in the logo is born.

Castelli fietskledij logo

The logo of the newly founded Castelli

Maurizio immediately showed his desire to revolutionize the world of cycling clothing and in 1977 Castelli introduced the first aerodynamic cycling shorts in Lycra that are used in competitions and also sold to the general public. Lycra was already used in the ski world before that.

De filosofie van Maurizio Castelli is “Ik zou nooit in staat geweest zijn om de wielerkledij te revolutioneren moest ik geen wielrenner geweest zijn. Daar heb ik de materie in al zijn vormen leren kennen”.

Castelli Lycra 1977

1977: the first cycling shorts in Lycra

In 1979, Castelli's efforts were rewarded with the prestigious Discobolo Award from the sports newspaper Corriere dello Sport, which praised Castelli for revolutionizing the way cyclists dress.

The first time colored cycling shorts in the professional environment

In 1981 zorgt Castelli voor een stunt tijdens een etappe van de Giro d’Italia wanneer de renners van het Team Hoonved Bottecchia aan de start verschijnen in gekleurde wielrenbroeken. De organisatie weet even niet of ze de ploeg al dan niet moet diskwalificeren omdat tot dan toe enkel zwarte broeken waren toegelaten.

Castelli Giro d'Italia 1981

first colored cycling shorts ever at the Giro d'Italia 1981

This not only results in a huge advertising stunt, but is also the end of only black cycling shorts in the cycling world. From then on, the cycling jerseys and shorts will be given all kinds of color combinations.

In 1983 toont Castelli nog maar eens zijn innovatieve ideeën door als eerste rechtstreeks sponsor en grafisch design op de wielertruitjes te printen. Bernard Hinault draagt het eerste winddicht truitje tijdens de Waalse Pijl die hij ook wint.

Francesco Moser wears the first thermal cycling clothing designed by Castelli during Paris Roubaix in 1984.

In 1989 volgt een belangrijke stap voor Castelli wanneer ze de officiële leverancier worden van de Tour de France en de Giro d’Italia. Daarnaast leveren ze ook nog de fietskledij van een 10tal Pro Team wielerploegen.

Death of Maurizio Castelli

In 1995, the Castelli company was hit hard when founder Maurizio Castelli died of a heart attack while climbing the Cipressa, the decisive climb in the Milan San Remo cycling race.

Ook na de dood van Maurizio blijft het sleutelwoord van het bedrijf “innovatie”. In 1996 haalt het Italiaanse wielerteam goud in de achtervolging op de piste tijdens de Olympische Spelen van Atlanta met een aerodynamische pak van Castelli. Ook Paola Pezzi die goud haalt in de discipline mountainbiken draagt Castelli.

Paola Pezzi Olympische Spelen Atlanta

Paola Pezzi wins the gold medal in the mountain bike discipline at the Olympic Games in Atlanta in a Castelli outfit

In 1997 the project Y was created, a new more ergonomic cycling shorts that gives more comfort to the cyclist. The following year, Abraham Olano's Spanish Team Once wears the first cycling jersey with a perspiring treatment

In 2007, Castelli revolutionized the cycling apparel of the Pro Team Saunier Duval with the first Aero Race Jersey, the first Aero cycling shorts and the lightest cycling jersey ever designed in the world of cycling.

De elastische band Giro wordt geïntroduceerd wanneer de concurrenten aan de boord van de wielrenbroek een onhandige, smalle elastische band gebruiken. In slechts 4 jaar is de wielrenbroek compleet veranderd.

For the winter temperatures, Castelli markets clothing with the system of insulation by radiation (Radiation) and in 2009 they innovate yet again by making them from 1 piece without seams.

Castelli cycling clothing with Radiation system

Castelli and nanotechnology

Castelli is the first brand to introduce nanotechnology into cycling in 2010. With NanoFlex a water-repellent but breathable textile is brought to the market. The Cervelo Test Team is successfully testing the Gabba cycling jacket, the first aerodynamic protection against the rain with which they finally put an end to the bulky plastic jackets.

In 2011 Johan Van Summeren wins Paris Roubaix with the first cycling suit called Sanremo Speed Suit, which is specially designed for road races.

Ryder Hesjedal wint de Giro d’Ialia 2012 met slechts 16 seconden voorsprong dankzij het tijdritpak Body Paint 3.0 Speed Suit.

The Milan Sanremo 2013 cycling race brings the Gabba cycling jacket to the fore. The bad weather conditions: snow, rain and wind ensure that half of the peloton drives around with it, which also makes the general public used to this revolutionary rain jacket.

Ag2R and FDJ riders were just a few who became handy with a texter.

Ondertussen blijft Castelli inzetten op innovatie en design: de Gabba is ondertussen aan de 4de generatie toe en is er ook kledij bijgekomen voor de steeds populairder wordende gravelbikes, vederlichte wielershirts voor wie in de zomer de bergen wil trotseren, …

Looking for a Castelli cycling jersey, rain vest, cycling shorts? >

en_GB