Enkele jaren geleden bezocht ik een gesloten marktje voor tweedehandsspullen in Toscane in Italië en stootte daarbij op een vintage racefiets. Het was een typisch Italiaanse racefiets, vermoedelijk uit de jaren 60, met prachtig verchroomde lugs.

De fiets stond tussen de meubels en zag er niet echt aantrekkelijk, het was duidelijk dat deze fiets heel lang in een vochtige kelder of zolder had gestaan maar het viel mij dadelijk op dat eens gerestaureerd dit een pareltje zou worden.

Ik was enkele jaren eerder al eens op deze markt gepasseerd en had toen stomweg een Bianchi fiets uit de jaren 70 laten staan wegens teveel werk aan en teveel roest. Deze keer zou ik deze fout niet maken.

Blij als een kind laadde ik de fiets in de auto en reed naar huis, vastberaden om de fiets zijn oude glorie terug te geven. Mijn vrouw dacht daar anders over en vroeg waarom ik die hoop oude roest mee naar huis had genomen.

Op het frame hing een decal van Gaudenzi, een fietsenmaker uit Montevarchi die nog steeds bestaat en zijn winkel zelfs in de buurt heeft waar ik de fiets gekocht had. Daar zou ik zeker wel informatie over de fiets krijgen en bovendien misschien de ontbrekende decals op de kop kunnen tikken.

Mijn vermoeden dat de fiets een model uit de jaren 60 is, werd bevestigd. Heel wat fietsen werden in deze periode in het atelier waar Gaudenzi nu nog steeds aanwezig is, door grootvader Gaudenzi eigenhandig in elkaar gezet. Meteen kreeg ik enkele tips over hoe ik best de fiets zou restaureren.

De decals hadden ze helaas niet meer, alsook het medaillon dat vooraan het fietsframe ontbrak maar daar bestaan gelukkig de vele Facebookgroepen voor liefhebbers van vintage fietsen voor.

Gaudenzi is trouwens één van de vaste reparatiediensten waar je tijdens het retro evenement Eroica terecht kan bij pech.

Na wat opzoekwerk vond ik ook dit medaillonnetje en kon ik starten met mijn allereerste restauratieprojectje. Alle onderdelen kregen een zeer grondige opkuisbeurt, werden ingeolied, nieuwe rem- en versnellingskabels werden aangebracht, de versleten tubes en het afschuwelijke zadel werden vervangen. Nieuwe riempjes van Christophe en een nieuw stuurlint van stof werden geplaatst.

Na het kuiswerk kwamen de prachtige verchroomde lugs tevoorschijn en kreeg ik ook zicht op de gebruikte onderdelen. Vreemd genoeg geen Italiaanse Campagnolo maar het Franse Huret voor de versnellingen. De merken van de onderdelen die gebruikt werden zijn de volgende:

  • Wielen: Nisi
  • Stuurpen: 3ttt
  • Naven: Ofmega
  • Crankstel: Nervar
  • Remmen: Universal Mignon
  • Derailleur: huret Svelto 1ste generatie

nl_NL