De Gravelbike, in Nederland en België ook wel Gravelfiets, Gravelgrinder of Gravelracer genoemd is de laatste jaren aan een flinke opmars bezig. Deze fiets die de voordelen van een racefiets, mountainbike, cyclocrossfiets en avontuurfiets combineert laat je toe om te switchen tussen asfaltwegen en ongeasfalteerde wegen (grind, gravel, aarde).

Gravelbike

Ontstaan Gravelbikes

Vanaf ongeveer 2015 introduceerden verschillende fabrikanten fietsen in hun programma onder de naam “Gravel Bike”. Deze naam werd voor het eerst gelanceerd op de Amerikaanse markt en wordt ook steeds populairder in Europa. Dergelijke fietsen zijn sinds begin jaren zestig in Europa populair onder de naam crosscountryfiets of crossroad fiets.

Randonneur fiets

Een randonneur fiets uit de jaren 70 – voorloper van de Gravel bike

In tegenstelling tot de bovengenoemde worden nu wat bredere banden (28 inch, breedte ca. 35-50 millimeter) gebruikt, in het verleden waren banden met 27 inch en breedtes tot 35 millimeter gebruikelijk.

Concept Gravelfiets

De gravelfiets is ontstaan uit het verlangen om lange ritten te fietsen met de vrijheid om de gewone weg op ieder moment in te ruilen voor een ongeasfalteerde weg maar waarbij je toch op een comfortabele manier aan een redelijke snelheid kan blijven doorrijden.

Vrijheid staat dus centraal. Dit concept bestond al gedeeltelijk bij de Randonneur fiets, de Adventure Bikes, Endurance fietsen, Crosscountry, …

Met de komst van de moderne materialen zoals carbon, supersteel, aluminium die steeds lichter worden en meer stijfheid aan de fietsen geven is de Gravelfiets tot stand gekomen.

De gravelbike King Zydeco van Cinelli

Ook de nieuwe componenten zoals schijfremmen, groot bereik derailleurs hebben daarin een belangrijke rol gespeeld.

Kenmerken gravelfiets

  • Ontworpen voor lang rijden op zowel verharde als onverharde wegen.
  • Uitgerust met racefietssturen en groepen die bekend zijn uit de racefietssector.
  • Stuur is meestal iets breder dan dat van een racefiets en leunt meer aan bij een mountainbike waardoor het gemakkelijker sturen is
  • Schijfremmen (hydraulisch of gedeeltelijk hydraulisch bediend) met een diameter van 160 mm.
  • Robuust ontwerp met een iets lagere focus op gewichtsvermindering, frame gemaakt van carbon, of lichte aluminium of staal.
  • 28 inch wielen. Meestal voor banden tot 50 mm zonder spatborden – hetzelfde als voor cyclocross. Tegenwoordig zijn de meest gebruikte breedtes 42 – 45 mm.
  • De fietsen kunnen ook gebruikt worden als alledaagse fietsen.
  • Een meer rechtop zittende houding (minder dan 90 graden handen naar het bovenlichaam) om de handen op lange afstanden te ontlasten.
  • Een vrij diep zittende trapas, voor meer stabiliteit op ruw terrein, vergelijkbaar met 26 ″ mountainbikes.
  • Groot bereik – casette waardoor je zowel korte steile hellingen kan overwinnen als afdalen aan hoge snelheid.
  • Langere wielbasis dan een Cyclocross of racefiets, dus een goede rechtlijnige loop en goede eigenschappen bij het beklimmen van steile passages dankzij langere achtervorken.
  • Oogjes op het frame en de vork om spatborden en bagagedragers op sommige modellen te bevestigen waardoor je fietstassen op je gravelbike kan aanbrengen.

Gravelbike uitgerust met reisfietstassen

Een Gravelbike of Gravelracer kopen

Afhankelijk van je eisen: dagelijks gebruik, reizen, avontuur, toerisme, … kun je kiezen uit verschillende modellen. Zwaar, licht, mechanische of hydraulische remmen, mechanisch of electrisch schakelen, electrisch aangedreven, gewone of tubeless banden, … De prijzen variëren van rond de €1.000 tot tegen de €7.000 (meer info).

Goedkopere Gravelbike met stalen frame

Bij de duurdere fietsen uit carbon heb je ook een soort vering in de zadelpen en net onder de stuurpen waardoor je ook tegen hoge snelheid zonder problemen over de gravelwegen kan fietsen.

Duurdere Gravelbike in carbon

Door het toenemende succes hebben bijna alle belangrijkste fietsenproducenten zich op deze nieuwe markt gestort. De belangrijkste merken en modellen zijn:

  • Trek: model Checkpoint
  • Eddy Merckx: Strasbourg 71
  • Pinarello: Grevil
  • Cannondale: Slote en Topstone
  • Specialized: S-works Turbo en S-works Diverge
  • Look: Look Gravel
  • Cinelli: Zydeco, Nemo en Hobootleg
  • Colnago: G3-X
  • Bianchi: Impulso Allroad GRX
  • Giant: TCX en Revolt
  • BMC: URS
  • Cervélo: Aspero
  • Kona: Rove
  • Rose: Backroad
  • Canyon: Grail
  • Basso: Palta
  • Cube: Nuroad
  • Focus: Paralane
  • Ridley: Kanzo
  • Scott: Speedster Gravel en Addict Gravel
  • Merida: Silex
  • Koga: Colmaro Allroad
  • Bulls: Grinder

 

nl_NL