De klassieke traditionele remmen met remhoeven en remblokjes zullen binnenkort waarschijnlijk tot de geschiedenis behoren en vervangen zijn door de moderne schijfremmen. Reden te meer om dieper in te gaan hoe je de klassieke remmen afstelt en hoe je nieuwe remblokjes moet aanbrengen.

Het zal immers nog een lange tijd duren vooraleer schijfremmen als vintage beschouwd zullen worden en op deze website aan het woord zullen komen.

vintage fiets

In deze handleiding uit 1974 hebben de auteurs het nog over de terugtrapremnaaf en de knijprem. Van schijfremmen op fietsen toegepast, was toen nog geen sprake. Geniet alvast van de mooie plaatjes en bijhorende tekst.

 

Afstellen van knijpremmen en aanbrengen van nieuwe remblokjes

Naast de terugtrapremnaaf is de hierbij afgebeelde knijprem tegenwoordig het meest gebruikte type rem. Ongeacht het merk is de wijze van afstellen en het aanbrengen van nieuwe remblokjes altijd gelijk; let er wel op dat u remblokjes koopt die op de rem passen.

fietsremmen

Opbouw van de klassieke fietsremmen

Stel de remmen zo af, dat de blokjes ongeveer 3mm vrij lopen van de velg. Deze afstand kunt u regelen door middel van de stelschroef; door deze linksom te draaien, worden de remblokjes dichter bij de velg gebracht.

  • Materiaal: stel remblokjes
  • Gereedschap: sleuteltje passend op de moer van de remschoen, schroevedraaier, hamer, tangetje, bankschroef

afstellen fietsremmen

  1. Draai het moertje, waarmee de remschoen aan de remhoef is bevestigd los en verwijder de remschoen met rubber blokje.
  2. Klem de remschoen goed vast in een bankschroef en wrik met een schroevedraaier het versleten remblokje uit de schoen.
  3. Zet de remschoen rechtop op een hard oppervlak en tik een nieuw remblokje in de remschoen. Houd het blokje stevig in de schoen.
  4. Schuif het blokje geheel in de schoen, gebruik vervolgens een tang om de remschoen nog enigszins dicht te knijpen.
  5. Breng de remschoen weer op de hoef; houd hem op zijn plaats door de rem aan te trekken tijdens het vastdraaien van het moertje.
  6. Controleer, nadat de rem weer gemonteerd is, of het gesloten uiteinde van de remschoen wel aan de voorzijde zit.
  7. Regel de speling tussen het remblokje en de velg door middel van de stelschroef en zet deze vast met het contramoertje.

 

nl_NLDutch