Een fietsketting controleren op slijtage en vervangen was in 1975 niet zoveel verschillend als nu. Dat bewijst deze handleiding uit 1975. Een ketting reinigen daarentegen gebeurde toen nog met petroleum terwijl daar nu speciale produkten voor in de handel verkrijgbaar zijn.

Controleren en omleggen van een nieuwe ketting

Roest, vuil, gebrek aan vet en een verkeerde kettingspanning veroorzaken een snelle slijtage van de ketting. Onder het rijden wordt dat kenbaar door een krakend en schurend geluid.

Een enkele schakel bestaat uit 2 zijplaatjes, die aan één zijde aan een rolletje zijn vastgeklonken. In het algemeen zijn de uiteinden van de ketting met elkaar verbonden door een verbindingsschakel, waarvan het gesloten eind in de rijrichting moet wijzen.

Een nieuwe ketting moet vaak passend worden gemaakt door er één of twee schakels uit te halen. Daarvoor bestaat speciaal gereedschap (=kettingpons), maar met behulp van een fijne drevel en een hamer is het ook mogelijk. Dikwijls verdient het aanbeveling om tegelijk ook het achterkettingwieltje te vervangen.

controleren ketting

  • Materiaal: nieuwe ketting, petroleum
  • Gereedschap: fijne drevel met hamer of speciaal gereedschap, tangetje, moersleutel, staalborstel
  1. Zoek het kettingslot op en verwijder het borgplaatje van de verbindingsschakel met behulp van een tang
  2. Verwijder daarna het verbindingsplaatje. De verbindingsschakel kan nu aan de andere kant worden verwijderd.
  3. Trek twee naast elkaar liggende schakels van elkaar. Er mag geen noemenswaardige ruimte voelbaar zijn. Vervang anders de ketting.
  4. Draai de achterasmoeren los – indien aanwezig ook de moertjes van de kettingspanners – en druk het achterwiel zo ver mogelijk naar voren.
  5. Leg de ketting strak om de beide kettingwielen. Verwijder de door pijlen aangegeven klinknagels om de ketting op de juiste maat te brengen.
  6. Met speciaal gereedschap kunnen de klinknagels op eenvoudige wijze uit de schakel worden gedrukt. Met drevel en hamer gaat het echter ook.
  7. Leg onder de klinknagel die uit de ketting moet worden verwijderd een moer en drijf de klinknagel met een kleine drevel uit de schakel.
  8. Leg de ketting weer om de kettingwielen, monteer de verbindingsschakel en breng het verbindingsplaatje en het borgplaatje weer aan.
  9. Span de ketting (13 mm speling halverwege beide kettingwielen), door het wiel naar achteren te trekken. Draai de asmoeren vast.

 

Kettingslijtage

kettingslijtage

Versleten: Sommige schakels vallen niet meer geheel tussen de tanden van het kettingwiel

Niet versleten: De kettingschakels lopen goed tussen de tanden van het kettingwiel zonder ruimte

 

Reinigen van de ketting

reinigen ketting

  1. Laat de ketting 12 uur weken in een bak met petroleum. Verwijder roest en vuil daarna met een staalborstel.
  2. Hang de ketting vervolgens op aan een spijker en maak hem droog met een schone lap.
  3. Monteer de ketting weer en vet hem in (er is speciaal kettingvet in spuitbussen verkrijgbaar).

 

nl_NL