In dit artikeltje hebben we het over het plakken van een binnenband en het controleren van het ventiel. Alhoewel ik betwijfel of er nog veel binnenbanden worden geplakt aangezien je al voor een paar euro een binnenband bij onder andere Decathlon kan aankopen zijn deze plaatjes uit de jaren 70 toch wel interessant voor wie geduld en tijd heeft om dit zelf te proberen. Het is bovendien goed voor het milieu om de band niet zomaar weg te gooien.

Het 2de stukje gaat over het controleren van het ventiel, zowel de vroegere ventielen met slangetje als de tegenwoordig gebruikte schräder ventielen. Let vooral op het gebruik van een eierdopje dat toen werd gesuggereerd 😀 .

Plakken van een binnenband

herstel fiets

Een lege binnenband kan zowel het gevolg zijn van een lekkend ventiel als van een lekke binnenband. Controleer eerst het ventiel. Is het in orde, ga dan zorgvuldig na of er in de buitenband een spijkertje, een punaise, een scherp steentje of een ander voorwerp zit dat de binnenband beschadigd.

Vind je iets dergelijks, let dan goed op waar het zich bevindt, voordat je de buitenband afneemt. Het kan veel tijd besparen bij het vinden van het lek. Controleer bovendien, nadat je de binnenband van de velg hebt genomen, of het velglint nog in goede staat verkeert en de spaaknippels goed zijn afgedekt.

Beweeg de opgepompte binnenband langzaam langs je oor of lippen als je een lek wilt opsporen zonder daarbij water te gebruiken. Indien er lucht ontsnapt onder een oude pleister, verwijder dan de pleister met behulp van wat benzine en plak op dezelfde plaats een nieuwe.

Materiaal: een bandenreparatiesetje bevat tenminste een stukje schuurpapier, een tube solutie (lijm), pleisters alsmede drie bandenlichters, benzine en een inktpotlood. Een reparatiesetje kun je online kopen via bol.com

Controleren van een ventiel

controleren ventiel

Om na te gaan of een ventiel lekt, dient het wiel zodanig gedraaid te worden dat het ventiel aan de bovenzijde komt te zitten. Houd nu een eierdopje of een glas water om het ventiel, Een andere bekende methode is om een beetje speeksel op de ventielopening aan te brengen.

Een lekkend Schräder ventiel moet zonder meer worden vervangen. Het normale ouderwetse type ventiel met rubber slangetje is vaak wel te repareren. Het is mogelijk dat er zich vuil in het ventiel bevindt of dat het slangetje is versleten. Verwijder daarom het ventielslangetje en blaas het vuil uit het ventiel of verwijder het met een naald.

Bevochtig het ventiel en schuif er een nieuw ventielslangetje op.

Volgens mij is het schräder ventiel op de afbeelding een Presto ventiel!

 

nl_NL