Toevallig heb ik een tijdje geleden het boek Reparatiehandboek van Reader’s Digest op de zolder van mijn ouders teruggevonden en ik was meteen onder de indruk van de prachtig geïllustreerde tekeningen die er in staan en die zo kenmerkend zijn voor de jaren 70′ wanneer het boek is uitgegeven en wanneer er nog geen internet bestond waar je allerlei filmpjes terugvindt over hoe je je fiets moet onderhouden, een fietsketting moet vervangen, een versnellingsapparaat afstemt, enz.

Aangezien deze website gaat over vintage fietsen zijn de inhoud en de plaatjes hier prima van toepassing. Om jullie te laten meegenieten van deze prachtige tekeningen en nuttige informatie publiceer ik ze op deze site, misschien komen ze jullie wel van pas.

Hieronder hoe je je fiets moet onderhouden. Omdat de tekst misschien niet zo leesbaar is publiceer ik ze nog eens onderaan het plaatje:

Fiets onderhoud

onderhoud fiets

De levensduur van de fiets is voor een groot deel afhankelijk van het onderhoud dat men eraan besteedt. Afgezien van de normale schoonmaakwerkzaamheden verdient het aanbeveling om een fiets, die geregeld wordt gebruikt, ook regelmatig door te smeren.

Maak hiervoor gebruik van speciale rijwielolie die bij de leverancier van de fiets te verkrijgen is. Breng de olie alleen aan op de punten die in de onderstaande afbeelding zijn aangegeven. Het is niet de bedoeling de aangegeven punten met olie te doordrenken: enkele druppels zijn reeds voldoende.

Bovendien zijn olie en rubber vijanden en bij overmatig gebruik zal de kans dat beide met elkaar in aanraking komen, alleen maar groter worden. Het is daarom ook noodzakelijk om direkt na de smeerbeurt overtollige olie te verwijderen, de banden schoon te maken evenals de remblokjes van de knijpremmen.

Controleer tevens of er geen olie is achtergebleven op de remschoenen van de trommelremmen.

Het aantal smeerpunten op een moderne fiets is meestal kleiner dan dat op de oudere modellen. Zo zullen de smeerpunten voor trapas, naven en pedalen zijn vervallen. Deze onderdelen zijn reeds door de fabrikant van vet voorzien en verder onderhoud is daarom overbodig.

  • Balhoofdstel: Het balhoofdstel is in de regel voorzien van vet. Eventueel nu en dan inoliën.
  • Freewheel: Aan de buitenzijde van het freewheel zitten 2 smeergaatjes. Spuit hierin wat olie.
  • Bracket: Is de brackethuls voorzien van een smeergaatje (soms afgedekt door een klip), breng hierin dan wat olie aan.
  • Pedaal: Giet een druppel olie door het smeergaatje in de einddrop van het pedaal.
  • Handrem: Maak de kabel los van het handvat, houd het uiteinde omhoog en spuit wat olie, eventueel verdund met benzine tussen binnen- en buitenkabel.
  • Knijpremmen: Zo nu en dan wat olie op het draaipunt van voor- en achterknijprem aanbrengen. Remblokjes schoonhouden.

Rem met stangenoverbrenging

onderhoud fiets

Bij de tegenwoordige fietsen wordt de kracht van de remhendel op de trommelrem meestal overgebracht door kabels. Enkele modellen,vooral de oudere, zijn nog voorzien van een slangenstelsel dat de kracht, die op de remhendel wordt uitgeoefend, op het remelement overbrengt.

Deze stangen zijn door middel van houdertjes met het stuur en het frame verbonden. Ook zijn op verschillende plaatsen draaipunten aangebracht om de stangen onder een bepaalde hoek met elkaar te verbinden. De houdertjes en de verschillende draaipunten van het overbrengingssysteem van de trommelremmen zullen van tijd tot tijd moeten worden voorzien van enkele druppels rijwielolie.

 

nl_NLDutch