Vitus frames in aluminium. Wie in de jaren 80 van vorige eeuw het wielrennen volgde herinnert zich zeker en vast nog Sean Kelly die bij de Kas ploeg op zijn Vitus 979 de successen aaneenrijgde. Ook bij verzamelaars van vintage racefietsen zijn ze al enkele jaren een gegeerd verzamelobject. Zelf ben ik nog steeds op zoek naar een exemplaar maat 56 maar dat is niet zo éénvoudig aangezien het aanbod steeds schaarser wordt.

Sean Kelly & Patrice Esnault ´86Sean Kelly in 1986 op zijn Vitus 979 – “Sean Kelly & Patrice Esnault ´86” by Numerius is licensed under CC BY-ND 2.0

Ontstaan merk Vitus

Het Franse merk Vitus werd voor het eerst geëxploiteerd als hoogwaardige stalen buizenset in 1930 door Petit Tube de Précision, een bedrijf gevestigd in Maison Alfort maar werd al vlug overgenomen door de Franse staalfabrikant Ateliers de la Rive die reeds de stalen buizen Durifort en Rubis produceerde.

Doordat de Vitus buizen beter van kwaliteit en lichter waren werden ze gebruikt voor de betere frames. Het Britse Reynolds en het Italiaanse Columbus kregen er dus een directe concurrent bij.

Heel wat Franse fietsproducenten zoals Peugeot, Mercier, Motobecane, Bertin, … maakten dan ook gebruik van Vitus buizen. Ateliers de la Rive verbeterde stelselmatig de kwaliteit van hun stalen buizen wat resulteerde in de hoogwaardige series Vitus 171, 172, Super Vitus 971, Durifort Rubis 888, Super Vitus 980, 181, 788, enz.

Vitus 979 Duralinox frame

Het echte succes kwam echter met de overname in 1978 door het bedrijf Bador dat onderzoek deed naar de montage van buizen door verlijming. Dit resulteerde in 1979 in de Vitus 979 Duralinox, het eerste gelijmde aluminium frame.

In tegenstelling tot hun grootste concurrent, het Italiaanse Alan die de eerste was die een gelijmd frame op de markt bracht, werden alle buizen in de lugs en bottom bracket gelijmd en kwam er geen combinatie van lijm en schroeven aan te pas. In vergelijking met de gebruikelijke stalen buizen waren de aluminium frames veel lichter en konden ze sneller worden geassembleerd. Het werd meteen een succes en het merk Vitus maakte Internationale naambekendheid.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Tony Syp (@syponbikes)

Deze innovatie was het resultaat van een samenwerking tussen Bador, dat assembleert en lijmt; CLB, dat gelijmde aluminium fittingen produceert, en Ateliers de la Rive, dat de buizen produceert.

De jaren 80 en Sean Kelly

In de jaren 80 begonnen steeds meer bekende fietsproducenten Vitus 979 frames aan te kopen om vervolgens hun eigen merknaam erop te plaatsen. Niet alleen in Frankrijk maar ook in de lage landen (Gazelle, Jan Janssen), Italië (Willier), enz. zag je overal de typische kenmerken van aluminium Vitus 979 frames opduiken.

Jan Janssen Vitus

Catalogus van Jan Janssen uit 1986 met het Vitus frame

Peugeot

Een Peugeot PX10DU met Vitus 979 frame

Een belangrijk aandeel in dit succes had de Ierse wielrenner Sean Kelly die 1 van de eersten was die met een Vitus 979 Duralinox frame reed en er ook overwinningen mee behaalde in tal van Klassiekers alsook in de Vuelta van 1988. Kelly reed bijna 10 jaar met Vitus racefietsen.

Steeds meer wielerploegen in het prof wielrennen gingen dan ook rijden met een Vitus 979 frame. Op een gegeven moment waren dat er zelfs 6. Aluminium frames hadden het voordeel dat ze lichter waren dan stalen frames en min of meer de stijfheid van staal behielden.

Naast Sean Kelly zijn de bekendste renners die met een Vitus 979 frame reden Luis Herrera, Phil Anderson, Alan Peiper en Stephen Roche.

Vitus Carbon Kevlar, Vitus 992 en Vitus ZX1

In 1984 lanceerde Vitus opnieuw een nieuwe technologische vooruitgang met een Vitus 979 geassembleerd met carbon buizen: de Vitus Plus Carbon, Vitus Carbon Kevlar, Vitus Carbon 3, 7 en 9.

Vitus Carbon

Vitus Plus Carbone

In de jaren 90 begon Vitus, net zoals hun concurrenten, ook te experimenteren met frames opgebouwd uit 1 stuk carbon, de zogenaamde monocoque frames. Dit resulteerde in de ZX1 die een futuristische look had en gebruikt werd door Laurent Fignon in de Tour de France.

Vitus ZX1

Vitus ZX1 – foto website vitus.com

Omdat in de beginjaren van carbon de meeste wielrenners en ploegen carbon nog niet vertrouwden werden in de jaren 90 nog steeds stalen en aluminium frames gemaakt. Vitus bracht in 1992 de Vitus 992 uit waarbij de balhoofdset gedeeltelijk werd geïntegreerd. De Belgische wielerploeg Lotto reed in 1995 met Vitus 992 racefietsen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door ABC (@austrian.bike.centre)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Christophe Mincke (@christophemincke)

Einde van een tijdperk

Eind jaren 90 van vorige eeuw startte een moeilijke periode voor het bedrijf met de opkomst van de Taiwanese markt alsook het boomen van de mountainbike industrie. Dit had tot gevolg dat Vitus in handen kwam van verschillende eigenaars waaronder Look en Time. Door de steeds kleiner wordende productie sloot Vitus in 2008 de deuren maar werd gelukkig opgekocht in 2009 door de Ierse internetreus Chainreactioncycles waar Sean Kelly is aangesteld als ambassadeur.

Tot slot: let op voor microscheuren

Let goed op wanneer je een vintage Vitus racefiets koopt want de fietsen hebben nogal eens de neiging om kleine schuurtjes te vertonen in de lugs. Ook al kwam het meer dan eens voor dat lijm loskwam waardoor de buis los kwam te zitten in de lug.

Vitus frame met scheurtjes in de zadellug

 

en_GBEnglish