De trotse eigenaar P.J. Francke op zijn Gazelle Champion

De racefiets die deze keer in de kijker staat is een Gazelle Champion Model AB frame uit 1979 die volledig werd heropgebouwd door de eigenaar P.J. Francke die niet aan zijn proefstuk toe is als het op het heropbouwen van vintage stalen racefietsen neerkomt.

De fiets werd zorgvuldig gedemonteerd, alle onderdelen gekuist en van nieuw vet voorzien, het frame opnieuw gelakt in het originele dessin en hier en daar werden sommige onderdelen vervangen.
Het resultaat is prachtig met een fiets uit 1979 die direct uit de etalage van 1979 van Jan Wagenmakers, rijwielhandelaar uit Oostkapelle (Zeeland) lijkt te komen.

De Gazelle hoe hij er uit zag

Hieronder vind je een overzicht van de vele uren die P.J. Francke aan de Gazelle heeft gespendeerd:

  • De fiets is volledig gestript.
  • Alle onderdelen zijn grondig schoongemaakt, gesmeerd en opnieuw gesteld.
  • Het frame is in het originele dessin overgelakt. Daarbij zijn de gaten voor de remassen uitgeboord om bevestiging met inbusbouten mogelijk te maken.
  • Het stuurlint is in zeepsop schoongemaakt en met nieuwe doppen teruggezet.
  • De volgende onderdelen zijn vervangen:

–  Beide buitenbanden (versleten).
–  Beide binnenbanden (versleten).
–  Alle buitenkabels (versleten).
–  Beide remkabels (versleten).
–  Beide derailleurkabels (versleten).
–  Remgrepen (de originele konden worden teruggeplaatst , maar deze Super/Nuovo Record exemplaren waren toch voorradig).
–  Remgreeprubbers (versleten).
–  Alle vier de remblokjes (versleten).
–  Alle vier de remblokhouders (ernstig geroest).
–  Beide rubbertjes van de remspanners (versleten).
–  De remassen zijn op maat gezaagd, voorzien van nieuwe draad en inbusbouten in plaats van externe 10 mm zeskantjes.
–  Ketting (versleten).
–  Trapas (was helaas aan de rechterkant helemaal uitgelopen).
–  Buitenblad (versleten).
–  Borgmoer balhoofd (vastgeroest en moest losgezaagd worden).
–  Zadel (versleten).
–  Zadelpen (lelijk en niet origineel, dus vervangen door een authentieke Campagnolo Super Record).
–  Patstiftjes (de originele waren enigszins geroest en een beetje krom).
–  Bidonhouderboutjes (ernstig geroest).
–  Toeclipsriempjes (vermolmd).

Frame en componenten

Hieronder vind je meer informatie over de fiets en de componenten zelf

Brand: Gazelle

Model: Champion Mondial AB-frame 59 cm (center-top), met uitgeboorde gaten voor de remassen ten behoeve van bevestiging met inbusmoeren.

Year: 1979, overgelakt in zelfde dessin: ivoorwit met zwarte transfers

Serienummer: 3217684

Material frame: Reynolds 531

Country of production: Nederland

Owner: P.J. Francke

Components:

  • Stuurbocht: 3TTT Competizione model Gimondi, 42 cm hart-hart, met origineel Benotto wit stuurlint
  • Stuurstang: 3TTT model 78, 11,5 cm
  • Headset: Campagnolo Record
  • Brakes: Campagnolo Record met Campagnolo Nuovo Record grepen en bruine siliconenrubbers
  • Versnellingsapparaat: Campagnolo Record, voor en achter, met Simplex commandeurs, Sedis Grand Tourisme GT7 ketting zilver, grijze Tackx derailleurwieltjes voor 5-6-7 speed
  • bottom bracket: Campagnolo Record, 1,370 x 24 B.S.C (brede conus!)
  • Trapstel: Campagnolo Super/Nuovo Record, 52-42 Super/Nuovo Record voorbladen, 170 mm crancklengte
  • Saddle: San Marco Concor, zwart
  • Seatpost: Campagnolo Super Record, 27,2 mm
  • Pedals Campagnolo Record, met originele Campagnolo toeclips (L) en trekdopjes. Zwarte lederen toeclipsriemen.
  • Wheels and hubs: DT-Swiss double butted chroomstalen spaken en Mavic MA40 antracietkleurige draadvelgen, Maillard 700 Sprint pignon 6 vitesses 13-21, Vredestein Fortezza senso Superiore 23 mm draadbanden en Michelin Airstop butyl binnenbanden met 40mm ventiel
  • Hubs: Campagnolo Record, 36 gaats lage flens

Hennie Kuiper en de Frisol – Gazelle wielerploeg

De fiets waar dit artikel aan is gewijd, is gelakt in hetzelfde dessin als de fiets waarop Hennie Kuiper in 1975 in Yvoir wereldkampioen op de weg werd, nadat hij twee maanden eerder in Hoogerheide ook de nationale titel had gegrepen en weer vier maanden daarvoor dat gedaan had in het veldrijden.

De fietsen van Frisol-Gazelle, de ploeg waar Kuiper in dat jaar onder contract stond, waren inmiddels van het type Champion Mondial. Dat was de benaming die Gazelle aan zijn topmodel racefiets toekende nadat de voor de Willem II-Gazelle koersende Nederlander Harm Ottenbros in 1969 te Zolder de wereldtitel op de weg bij de beroepsrenners veroverd had.

De verantwoordelijke voor deze naam kwam in 1974 en 1975 zelf ook nog voor dit team uit.

Deze Champion Mondial komt overeen met het model waarop de ploeg in het laatste jaar van haar bestaan, 1977, op de weg kwam. Jan Raas won er Milaan-San Remo en de Amstel Gold Race mee, plus de touretappe naar Limoges.

Ook Fedor den Hertog was succesvol in de Tour: in zijn nationale driekleur die hij twee weken daarvoor in Beek van zijn teamgenoot Jan Raas had overgenomen, won hij de etappe naar Rouen.

Paul Wellens maakte het succes in die Tour voor de ploeg compleet door de etappe naar Morzine te winnen.

Daarnaast had de ploeg met Cees Priem, de eerste van de vier achtereenvolgende nationale kampioenen die voor het team uitkwamen, en wederom Fedor den Hertog al twee ritten in de Vuelta gewonnen.

In dat jaar werd het volledig-ivoorwit-met-zwarte-transfers-dessin van de drie jaren ervoor losgelaten ten faveure van de uitvoering met frisolgroene balhoofdsbuis en zitbuismanchet.

Inmiddels was de afmontage volledig Campagnolo Record geworden, waar men in 1974 nog met Zeus onderdelen was begonnen. De fietsen van Frisol-Gazelle werden verder afgemonteerd met zadels van het merk Arius en Cinelli sturen.

Naast het conventionele zwarte of witte stuurlinnen zag je ook wel de steenrode stuurbedekking in de vorm van een lint, maar soms ook als cover uit één stuk.

Hierover wist P.J.Franck nog het volgende te zeggen: “Zelf zette ik in 1981 een dergelijke constellatie, maar dan met tubevelgen en nog de gewone (beroerd schakelende) Campagnolo commandeurs, in elkaar en koerste daar twee seizoenen op”.

en_GB