Bij een groot aantal bromfietsmerken komt de bevestigingswijze van de as van het voorwiel overeen met die van een normale fiets. Het verdient aanbeveling het gehele systeem regelmatig te controleren.

De cup- en conuslagers die zich in de naaf bevinden, moeten iedere 100.000 kilometer gesmeerd worden met wielerlagervet. Controleer regelmatig de afstelling van de lagers, in ieder geval steeds wanneer de bromfiets een servicebeurt krijgt. Zorg ervoor dat de afstelmoer niet te strak wordt aangedraaid.

Verwijder het voorwiel als het aandrijfmechanisme dient te worden vervangen of als er in de naaf nieuwe remschoenen moeten worden aangebracht. Bekijk, alvorens je aan de demontage begint, het gehele systeem om een indruk van de constructie te krijgen.

Overtuig je ervan dat de bromfiets stevig genoeg staat, zodat kantelen en beschadigingen voorkomen wanneer bijvoorbeeld de asmoeren met een sleutel worden losgedraaid. Berg alle onderdelen bij het demonteren zorgvuldig op.

  • Materiaal: wiellagervet
  • Gereedschap: sleutels, conussleutel, tang

Verwijderen van het voorwiel

bromfiets voorwiel

  1. Zet de bromfiets stevig neer met de wielen op de grond. Draai de asmoeren aan beide kanten van de as met een sleutel los.
  2. Verwijder de moeren en tevens de ringen tussen de moeren en de spatbordstangen. Trek de stangen vervolgens van de as.vintage bromfiets
  3. Draai de bovenste contramoer van de remafstelling los. De stelbout zal zich naar onderen bewegen, waardoor de kabel meer speling krijgt.
  4. Neem de nippel aan het uiteinde van de binnenkabel stevig in een tang en trek hem naar beneden uit de houder van de remarm.vintage bromfiets
  5. Draai de onderste contramoer vervolgens los van de stelbout. De kabel kan nu uit de aanslag worden verwijderd.
  6. Draai de ronde geribbelde moer los van het aandrijfmechanisme van de snelheidsmeter. Trek de kabel uit het mechanisme.bromfiets vintage
  7. Trek de vork naar boven uit de as. Laat bij montage de verankeringsstrip op de voorvork, in de borggleuf van de ankerplaat valllen.
  8. Het voorwiel kan nu worden verwijderd. Let op de ringen die tussen de naaf en de voorvork van de bromfiets zijn aangebracht.bromfiets jaren 70
  9. Verwijder de ringen en draai de opsluitmoer los die zorgt dat de aandrijving van de snelheidsmeter op zijn plaats blijft.
  10. Haal het aandrijfmechanisme voorzichtig van de as. Als de lipjes van de aandrijving zijn gebroken, vervang dan de aandrijving.bromfiets jaren 70
  11. Verwijder de bevestigingsmoer van de remplaat en vervolgens de remplaat zelf. Maak de naaf schoon en breng nieuw vet aan.
  12. Houd met een platte sleutel de conus vast, terwijl de contramoer losgedraaid wordt met een gewone ringsleutel.
  13. Houd de as van het wiel vast en draai de conusmoer handvast aan en daarna een kwartslag terug. Zet de contramoer weer vast.

 

 

en_GB