Dit artikeltje behandelt het afstellen of vervangen van een crankstel met spieën dat al een tijdje niet meer gebruikt wordt. Toch is er grote kans dat je een vintage race fiets (koersfiets) tegenkomt met dit systeem. De meeste fietsen tot aan de jaren ’80 van vorige eeuw hadden immers een crankstel met spieën.

opbouw crankstel met spie

Dient je trapas vervangen te worden dan kun je terecht op het artikel controleren en vervangen van een trapaslegering.

Een crankspie afstellen of vervangen 

Een crankspie moet opnieuw worden afgesteld of worden vervangen als de crank los op de as komt te zitten. Sla de spie daarom dieper in de crank wanneer dit nog mogelijk is.

Als, na deze afstelling, de bovenkant van de spie op gelijke hoogte komt te liggen met de crank, zal aan de andere zijde van de crank het draadgedeelte van de spie voor een groot gedeelte uit het gat steken en de borgmoer niet meer aantrekken. In dit geval zal een nieuwe crankspie moeten worden gemonteerd.

  • Materiaal: nieuwe crankspie met sluitring en moer
  • Gereedschap: sleutel voor de spiemoer, vijl, hamer, hard stuk hout, bankschroef

crankstel met spie

  1. Een crankspie moet ongeveer 6mm boven het crankvlak uitsteken. De spie op de rechter afbeelding biedt geen houwvast meer aan de spiemoer en zal moeten worden vervangen.
  2. Ondersteun de crank met een blok hout en sla de nieuwe spie er met een hamer in. Er moet genoeg draad uit het crankstel blijven steken voor het aanbrengen van sluitring en moer.
  3. De spie moet over het gehele vlak dragen en zonodig bijgevijld worden. Moet hij eruit worden getikt, houd dan een stuk hout tussen spie en hamer om beschadiging te voorkomen.
  4. Krassen op het vlakke gedeelte van de crankspie zijn een teken dat de spie niet geheel draagt in het crankgat; ze geven tevens de plaats aan waar de spie bijgevijld moet worden.
  5. Klem de spie in een bankschroef zodat het vlakke gedeelte net boven de wangen van de bankschroef uitsteekt en vijl de krassen weg. Monteer de spie weer in het crankgat.
  6. Breng de sluitring en de borgmoer weer op de gemonteerde crankspie aan. Draai de moer rechtsom aan. Controleer of de schroefdraad van de spie ver genoeg in de moer zit.

 

nl_NL