De voorbije jaren zijn er heel wat objecten, componenten, onderdelen, gadgets, … uit het moderne wielrennen verdwenen. Sommige omdat ze voorbijgestreefd zijn, technisch verbeterd, verboden door de UCI of omdat ze gewoonweg een modeverschijnsel waren.

Hieronder een niet limitatieve lijst waarbij suggesties altijd welkom zijn.

Koerspetjes

Koerspetjes, in het nederlands fietspet genoemd en in het vlaams koersklakke, werden volop gebruikt in het wielerpeloton wanneer het dragen van een helm nog niet verplicht was. In de retro koersen zie je ze nog volop en ook in de fixed gear evenementen en wedstrijden zie je ze veel.

Tegenwoordig vind je ook af en toe een prof die ze onder zijn helm draagt of na de wedstrijd en hopelijk verdrijven ze de lelijke baseball caps die we allemaal toch liever niet zien in het wielermilieu.

Op zoek naar een retro of hippe fietspet?

De bandana

De bandana was vooral populair in de jaren 90 en dit dankzij Il Pirata Marco Pantani die dit modeverschijnsel introduceerde. Het paste perfect bij zijn rol van piraat waarbij hij naast de bandana ook een oorring droeg.

Marco Pantani Tour de France 1998

Marco Pantani alias Il Pirata op weg naar de eindzege in de Tour de France 1998 met zijn bandana

We herinneren ons waarschijnlijk allemaal wel de Leeuw van Vlaanderen Johan Museeuw die in de Vlaamse klassiekers met een bandana rond reed.

Ook de bandana, alhoewel ze nog steeds te koop is, stierf een stille dood met de verplichting van het dragen van een helm.

De krant op de top van de berg voor de afdaling

Binnen enkele jaren zal de jongere generatie het bijna niet geloven dat een krant niet alleen gebruikt werd om te lezen, maar ook om onder het wielertruitje te stoppen op de top van een col vooraleer aan de afdaling te beginnen.

Op de top stond gewoonlijk iemand van de wielerploeg die een krant overhandigde aan de renner die deze dan onder zijn truitje stak. Ze diende natuurlijk om de renner te beschermen tegen de kou. Tegenwoordig gebruiken de renners een Gabba jasje van Castelli of van een concurrerend merk.

Voor wie het niet gelooft: in onderstaand filmpje uit de Tour de France 1998 zie je Marco Pantani zijn krant onder zijn truitje steken.

Remkabels uit stuur

Ze zijn al een tijdje verdwenen uit het wielermilieu maar bij retro wielerwedstrijden zoals de Eroica in Italië zie je ze nog steeds: de remkabels die boven het stuur uitsteken. Het is zelfs een voorwaarde om te mogen deelnemen aan deze wedstrijden.

De Tour de France van 1986 waarbij Bernard Hinault reeds met een fiets rijdt waarbij de remkabels in het stuur zijn verwerkt in tegenstelling tot Pedro Delgado

Vanaf het midden van de jaren 80 zag je ze steeds minder en vanaf ongeveer 1987 waren ze bijna volledig vervangen door de exemplaren waarbij de remkabels onder het stuurlint verstopt waren. Dit zorgde voor meer aerodynamica en de eerste keer dat dit werd toegepast is bij mijn weten in 1982 toen Shimano de groep Aero 600Ax introduceerde.

Bij de moderne fietsen van tegenwoordig zie je praktisch geen enkele rem- of versnellingkabel meer uit het frame steken en dit om de fietsen zo aerodynamisch mogelijk te maken.

Stalen en aluminium fietsen

Stalen fietsen zijn al een tijdje uit het prof wielrennen verdwenen. Eerst vervangen door het lichtere aluminium en nog later door de nog lichtere carbon fietsen. Aluminium fietsen worden nog steeds door de belangrijkste fietsmerken geproduceerd en kosten minder dan de carbon fietsen. Ze worden evenwel enkel door de niet profs gebruikt.

Ook stalen frames worden nog steeds gemaakt en in de laatste rit van de Tour de France 2019 stond Oliver Naesen met een stalen Eddy Merckx fiets aan de start. Het maakte deel uit van het MyCorsa-project waarbij Eddy Merckx wil inspelen op de toenemende belangstelling van stalen frames die dankzij de nieuwe hoogwaardige stalen buizen Columbus Xcr en Spirit HSS in de toekomst misschien wel een stevige concurrent van de carbon frames kunnen worden en ongetwijfeld veel goedkoper zijn.

Eddy Merckx stalen fiets

De stalen Eddy Merckx racefiets waarmee Oliver Naesen de laatste etappe van de Tour de France 2019 afsloot

Klassieke pedalen met riempjes

Ook de klassieke pedalen met riempjes zijn al een tijdje vervangen door de klikpedalen, sedert 1986 namelijk wanneer Bernard Hinault aan de start stond in de Tour de France met de Look klikpedalen.

In het urban cycling worden wel nog steeds de pedalen met straps gebruikt, een variante waarbij je voeten worden vastgemaakt aan de pedalen door middel van een dikke velcro strip. Handiger dan een gewone pedaal en je hoeft geen wielrenschoenen aan te doen.

 

 

nl_NL