Heb je net als ik een voorliefde voor vintage fietsen en dan meer bepaald voor vintage retro racefietsen (in Vlaanderen koersfietsen genaamd) en heb je eindelijk beslist om er één aan te kopen dan zijn er een aantal zaken waar je zeker en vast moet op letten.

Dit geldt vooral als je de fiets niet aankoopt bij een fietsenmaker en feitelijk zijn er niet zo heel veel fietsenmakers die nog tweedehands vintage stalen racefietsen te koop aanbieden.

Hieronder alvast enkele tips. Dit artikel geldt natuurlijk niet voor de verzamelaar, die weet alles wat hier vermeld wordt reeds.

Controleer fietskader

Het allerbelangrijkste is het fietskader, ook wel fietsframe genoemd. Is dit frame geplooid of zijn er deuken in dan geef je best de aankoop op. Enkel als het een waardevol fietsframe is is het aangeraden maar dan bevinden we ons terug bij de verzamelaar – kenner.

Dit geldt natuurlijk niet voor een aluminium of carbon fiets. Zeker het herstellen van een carbon fiets is een zeer dure aangelegenheid en af te raden. Bovendien behoren carbonframes nog niet tot de vintage categorie.

Bij een vintage aluminium fiets zoals de Vitus of Alan die met duralluminium lugs zijn opgebouwd kun je scheurtjes in de lugs hebben. Als het microscheurtjes zijn dan is het geen probleem, bij grotere scheurtjes is de fiets af te raden.

Alan racefiets

Lugs van een Alan racefiets waar microscheurtjes kunnen aanwezig zijn

Roest: als het enkel oppervlakkige roest betreft, ook wel vliegroest genoemd, dan kun je dit gemakkelijk verwijderen met staalwol. Indien het diepere roest betreft dan is dit zeer moeilijk te verwijderen.

Controleer balhoofd

Als het balhoofd aan vervanging toe is dan zit er speling op. Dit kun je gemakkelijk te weten komen door het stuur vast te nemen en hard naar voor te duwen. Beweegt dit teveel dan moet je je balhoofd vervangen.

Controleer trapas op speling

Controleer goed de trapas op speling. Dit kun je doen door de pedaal naar het frame toe te bewegen. Beweegt die heel veel dan is de trapas misschien stuk, beweegt die lichtjes dan zal die meestal gewoon moeten worden aangespannen

controleer goed de trapas

Controleer de versnellingen

Controleer of de versnellingen goed werken, dit doe je door een testrit of gewoon door het achterwiel in de lucht te heffen en de ketting van het kleinste naar het grootste tandwiel te verplaatsen. Idem voor de 2 tandwielen vooraan. Lukt dit niet dan zul je extra kosten hebben om de derailleur te laten afstellen of in het slechtste geval te laten vervangen.

Ketting controleren

Het is mogelijk dat je ketting doortrapt, dit kan zijn omdat de ketting moet worden vervangen. De regel is dat de ketting na maximum 5000km aan vervanging toe is.

Het is echter ook mogelijk dat de tandwielen achteraan versleten zijn en je dus een nieuwe cassette nodig hebt. Dit kun je gewoonlijk ook zien als de tanden puntig zijn, dan is deze te vervangen.

De wielen nakijken

Kijk of de wielen recht lopen, of er geen slag in zit zoals ze in Vlaanderen zeggen. Dit doe je door gewoon de fiets even op te tillen en het wiel te draaien en even de spaken in te duwen.

retro racefiets

testen van de spaken door ze even in te duwen

Met het blote oog kun je namelijk gemakkelijk zien of het wiel recht loopt. Is dit niet zo dan kun je met een spaaksleutel het wiel wel rechten. Hiervoor heb je wel enige kennis nodig, zeker als het de 1ste keer is dat je dit doet.

Beweeg ook het wiel van links naar rechts, zit er een beweging in dan is er een probleem met je naaf en moet die worden bijgeregeld. Meestal kun je dit ook herkennen aan een schurend geluid als je het wiel draait.

De remmen controleren

Controleer zeker ook de remmen en de remblokjes. Dit doe je natuurlijk het best door een testrit te doen. In het beste geval zijn de remmen wat aan te spannen en in het slechtste geval de remkabels te vervangen.

Waar vind je vintage racefietsen?

Rommelmarkten: af en toe kun je eens een vintage koersfiets spotten op een rommelmarktje, de prijzen liggen hier meestal zeer laag.

Kringloopwinkels: de meeste kringloopwinkels verkopen ook fietsen, af en toe zit daar ook al eens een racefiets bij. Het voordeel is dat deze fietsen in orde worden gezet vooraleer ze te koop worden aangeboden. Bovendien geldt er ook een garantieperiode van 1 jaar.

Het nadeel is dan weer dat ook de kringloopwinkels hebben beseft dat meer en meer mensen, vooral jongeren een vintage racefiets zoeken en de prijzen zijn dan ook de laatste jaren serieus omhoog gegaan.

Retro fietsmarktjes: in België en Nederland zijn er heel wat retro fietsmarkten waar je naast allerlei vintage artikelen zoals wielrentruitjes, fietscomponenten ook racefietsen kan kopen. Hier zul je wel iets meer betalen dan op de rommelmarkt of in de kringloopwinkel maar daarvoor krijg je wel een betere fiets van een zekere waarde.

Op de volgende link krijg je een overzicht van de belangrijkste retro fietsmarkten in België en Nederland > retro fietsmarkten 2021

Zoek je liever online dan kijk je best op de volgende websites

  • marktplaats.nl
  • 2dehands.be
  • ebay.be en ebay.nl natuurlijk ook maar daar worden meer fietsen aangeboden voor verzamelaars
  • Facebook: op facebook zijn er ook heel wat groepen waar 2de hands racefietsen worden aangeboden

Voorbeeld van een advertentie op marktplaats.nl

 

nl_NL