Het gebeurt wel eens meer dat je bromfiets niet start omdat je bougie vettig of vuil is. Maar een vervuilde bougie kan ook een indicator zijn voor de conditie van de motor. Algemeen kun je stellen dat er 4 bougie-storingen te onderscheiden zijn:

bougie storingen bromfiets

1. vettige bougie 2. met roet bedekt 3. gevlekte isolator 4. poedervormige aanslag

  1. Vettige bougie: Een vettige aanslag kan wijzen op slijtage van de motor. Laat de compressie meten, spuit een beetje olie in de cilinder. Is de compressie ook na de tweede meting goed, dan betekent dit dat de zuigerveren goed zijn, controleer dan de klepgeleiders.
  2. Met roet bedekt: Heeft zich op de bougie roet afgezet, dan wijst dit op een abnormaal rijk mengsel. Stel de carburateur bij, wees ervan overtuigd dat de luchtfilter schoon is, Inspecteer de onderbrekerpunten en de condensator.
  3. Gevlekte isolator: Als de bougie verbrand is, is dit een indicatie van oververhitting veroorzaakt door een te arm mengsel. Stel de carburateur bij, controleer de afstand van de onderbrekerpunten en het koelsysteem.
  4. Poedervormige aanslag: Een poedervormige aanslag moet, hoewel deze niet schadelijk is, worden verwijderd omdat de aanslag op den duur te hard wordt, waardoor het niet meer kan verwijderd worden. Maak daarom de bougie om de 5.000 km schoon.

Hoe werkt een bougie?

De hoogspanning die door de bobine is opgewekt, gaat vanaf de stroomverdeler via de bougiekabels naar de bougie. Vandaar gaat de spanning via de centrale elektrode naar de onderkant van de bougie, waar de spanning – in de vorm van een vonk – overspringt naar de massa-elektrode.

bougie werking

Deze vonk ontsteekt het brandstof-luchtmengsel in de verbrandingskamer. Als de bougiepunten gecorrodeerd of vuil zijn, levert de motor minder vermogen.

Maak daarom de bougies om de 5.000 km schoon en controleer dan tevens of de afstand tussen de centrale en de massa-elektrode voldoet aan de fabrieksvoorschriften. Stel deze anders opnieuw op de juiste afstand in.

Schoonmaken van de bougie

Stel de afstand tussen de bougiepunten bij door de massa-elektrode te verbuigen. Gebruik gaan staalborstel om de bougie schoon te maken omdat de bougie dan kan beschadigd worden. Verwijder koolaanslag met een mes of contactpuntenvijl. Zijn de bougiepunten versleten, monteer dan een nieuwe.

Gereedschap: mes, voelermaatjes, schoonmaakgereedschap, contactpuntenvijl

  1. Schraap de koolaanslag van de punten. Maak vervolgens de centrale en massa-elektrode vlak met een contactenpuntenvijl.
  2. Gebruik een voelermaat met voorgeschreven dikte en houd deze tussen de bougie-elektroden om de afstand te meten.
  3. Buig de massa-elektrode met een buigijzertje. De afstand is goed als de voeler net tussen de punten kan doorglijden.
en_GB