Columbus buizen – een korte geschiedenis

De 1ste wereldoorlog is nog maar net voorbij wanneer de Italiaan Angelo Luigi Colombo met de productie van stalen buizen start. Hij vertrekt van de ordinaire buizen, goed voor tal van applicaties, maar al na 6 maanden verfijnt hij de buizen waarbij ze steeds lichter worden.

Reclame uit 1975

In de beginperiode leverde Colombo vooral buizen aan de auto- en de moto industrie, Maserati, Ferrari en Moto Guzzi waren ondermeer klanten, maar ook producenten van ski’s en zelfs meubelontwerpers worden vaste klanten en willen enkel nog Colombo buizen. Omwille van het succes en om het bedrijf te beschermen wordt dan ook in 1930 het merk Columbus geregistreerd.

één van de meubels gemaakt met Columbus buizen

De grote passie van Angelo is echter de fietsindustrie en hij specialiseert zich dan ook in buizen voor fietsen. Een schot in de roos want in een mum van tijd kloppen alle fietsenmakers bij Colombo aan en ook internationaal begint hij zijn buizen te exporteren.

Enkele buizen uit het rijke gamma

Op een gegeven moment werden 900 verschillende Columbus buizen geproduceerd waarbij het doel was om steeds resistentere en lichtere buizen te realiseren. Het is geen toeval dat 11 werelduurrecords door ondermeer Merckx, Moser, Anquetil en Bracke werden verbeterd op een fiets samengesteld met Columbus buizen.

de typische Columbus stickertjes

Niet enkel op de piste maar ook op de weg triomfeert Columbus: in de jaren ’80 worden Bernard Hinault, Moreno Argentin, Greg lemond en Stephen Roche wereldkampioen op de weg met Columbus buizen.

Lemond op het WK van 1983 op een fiets samengesteld met Columbus buizen

Sinds 1977 staat de jongste kleinzoon van Angelo, Antonio aan het hoofd van het bedrijf. Hij had een grote invloed op het internationale succes maar heeft ook altijd opengestaan voor de tendensen in de wielersport zoals het gebruik van aluminium en nog later carbon. In de jaren ’80 kocht hij het bedrijf Cinelli over.

Antonio Colombo met één van zijn pronkstukken de Cinelli laser

Door het toenemende gebruik van carbon in de fietsindustrie wordt de productie van Columbus stalen buizen beperkt tot exclusieve fietsenmakers zoals Dario Pegoretti, Tiziano Zullo, Richard Sachs, Firely, Stoneridge en Condor Cycle.

Columbus stond en staat nog steeds garant voor kwaliteit en zal altijd een vaste waarde blijven voor producenten van stalen fietsen.