De Supercorsa Cinelli is één van de meest iconische stalen frames in de wereld van het wielrennen en wordt al 70 jaar onafgebroken geproduceerd. Het Supercorsa frame wordt met andere woorden nog steeds aangeboden in de catalogus van Cinelli, als koersframe en als pisteframe.

Cinelli Supercorsa Frame

Het Cinelli Supercorsa frame zoals het nu nog steeds wordt aangeboden in de catalogus

Cinelli Supercorsa

Detail lugs Cinelli Supercorsa

Cinelli Supercorsa Frame

Het Piste model zoals terug te vinden in de catalogus

Eerste Cinelli Supercorsa begin jaren 50

De eerste Supercorsa werd begin jaren vijftig ontworpen door Cino Cinelli samen met zijn framemaker, Luigi Valsasina. Hun doel was “de perfecte functionele harmonie tussen de drie belangrijkste delen van het frame: voorvork, hoofddriehoek en de achterbruggen”.

Deze harmonie moest worden bereikt door de combinatie van stijfheid, elasticiteit, aerodynamica en esthetiek waarbij elk onderdeel zodanig moest worden ontworpen dat het zou bijdragen aan het geheel aldus Cino Cinelli die een koppige perfectionist was.

Cinelli Supercorsa jaren 50

Cinelli Supercorsa jaren 50 – foto biciclassiche

Cinelli Supercorsa jaren 50

Cinelli Supercorsa jaren 50 – foto biciclassiche

Cinelli Supercorsa jaren 50

Cinelli Supercorsa jaren 50 – foto biciclassiche

Na 15 jaar experimenteren en perfectioneren van wat hij het pronkstuk onder zijn producten noemde, ontstond de Supercorsa met de volgende revolutionaire kenmerken: de gepatenteerde schuin aflopende voorvork, de speciale exclusieve zadelpenklemmer, scherp aflopende lugs.

Ole Ritter brak in 1968 in Mexico city het werelduurrecord op een Cinello Supercorsa, op de fiets hingen wel decals van Benotto omdat Ole Ritter in die tijd voor Benotto reed. Het was de 1ste keer dat een werelduurrecord op een Cinello fiets werd verbroken, de 2de keer gebeurde dat 17 jaar later.

Cinelli Supercorsa Pista

Een Cinelli Supercorsa Pista uit de jaren 70

Cinelli Supercorsa Pista

Cinelli Supercorsa Pista

Uitvinding van Cinelli Spoiler bracket

Sedert 1960 heeft de Supercorsa twee belangrijke veranderingen ondergaan: een nieuwe frame design ontworpen in 1979 door de Milanese designer Italo Lupi die ook verantwoordelijk was voor het nieuwe logo en in 1984, de introductie van de Cinelli Spoiler bracket onder de trapas, het enige micro-gegoten deel van een frame dat een patent kreeg.

Cinelli Supercorsa Spoiler

De Cinelli Spoiler bracket

De uitvinder, de ingenieur Gianni Gabella zegt het volgende over zijn uitvinding ‘Mijn hele leven is beïnvloed door mijn twee grootste passies: water en wind. De “Spoiler” bracket vertegenwoordigt de vereniging van deze passies in zijn meest compacte uitdrukking’.

Andere kleine wijzigingen aan het frame in de loop der jaren betreffen verborgen en discrete technologische updates van materialen en fabricagetechnieken die niets afdoen aan het originele ontwerp.

Voorvork van de Supercorsa: rechts jaren 60 en links jaren 80, een meer aerodynamische en gestroomlijnde vorm

Nog steeds Columbus buizen

Zelfs vandaag de dag behouden de stalen buizen gebruikt voor de Supercorsa dezelfde diameter als de originele van de jaren 60. Wel heeft het nu gebruikte staal, de Columbus SL Omnicrom, aanzienlijk betere technische eigenschappen, wat de Supercorsa een zeer modern rijgevoel geeft.

Unieke versies van de Cinelli Supercorsa

Antonio Colombo, de eigenaar van Cinelli is altijd al een kunstliefhebber geweest en ook voor de Supercorsa is hij veel samenwerkingen aangegaan met verschillende Italiaanse en Internationale kunstenaars. Dit resulteerde in unieke gelimiteerde versies.

De Cinelli Supercorsa door het ontwerpersteam Alchimia uit 1980

Cinelli Supercorsa Fornasetti

De Cinelli Supercorsa limited edition uit 1983 door Fornasetti

 

Tijdens de tentoonstelling Pressure in San Francisco in 2008 tonen artiesten zoals Barry McGee, Kaws en Stecyck hun interpretatie van de Supercorsa Pista.

 

nl_NL