Het Italiaanse fietsmerk Cinelli is een legende in de fietsindustrie. Het werd opgericht door Giotto Cinelli in 1938 en maakte aanvankelijk sturen en stuurpennen. Later kwamen daar veel fietscomponenten bij en nog later fietskledij.

Ze hebben ook 2 iconische fietsen op de markt gebracht: de Super Corsa en de Laser. Sedert de jaren 90 is Cinelli een gevestigde waarde in de wereld van de fixies waarin het nu nog steeds een groot marktaandeel heeft.

Cinelli is tevens verantwoordelijk voor heel uitvindingen waarvan de belangrijkste:

  • Binda pedaalriempjes (overgenomen door Cinelli – 1958)
  • De voorvork met schuin aflopende kop (1950?)
  • De montage van de zadelklem achteraan (1953), daarvoor zat die vooraan
  • Unicanitor-zadel (1962 – samenwerking met Unica) – Het eerste plastic zadel
  • Bivalente naaf (1960?) – De pion blijft aan het fietskader hangen waardoor voor- en achterwielen uitwisselbaar zijn
  • M71 Pedal (1971) – Het eerste klik pedaal, dus eerder dan het Franse Look
  • Cinelli Model 1A stuurpen met verzonken klembout
  • Laser (1980) fiets – Track-achtervolging en tijdritmodel dat pionier was in TiG-lassen in fietsframes
  • Rampichino (1985) – De eerste mountainbike in Italië
  • Cork Ribbon (1987) – Stuurlint in kurk
  • stuur verlenging Spinaci (1995)
  • geïntegreerd stuur en stuurpen Ram (2001)

Ontstaan Cicli Giotto Cinelli

In 1938 richt Giotto Cinelli het bedrijfje “Cicli Giotto Cinelli” op in de omgeving van Firenze in Toscane. In eerste instantie worden enkel stuurpennen en sturen gemaakt en pas later ook fietskaders.

In 1948 nam Giotto’s broer Cino het bedrijfje over en verplaatste de productie naar Milaan waar de fietsindustrie volop aan het boomen was. Cino Cinelli was een succesvolle wielrenner die ondermeer voor Frejùs, Bianchi en Benotto reed. Hij won onder meer Milan-Sanremo in 1943, de ronde van Lombardije in 1938 en 3 ritten in de Giro d’Italia.

Cino Cinelli

Cino Cinelli tijdens zijn overwinning in Milaan Sanremo 1943

Aangezien het grootste deel van de productie van Cinelli bestond uit stuurpennen en sturen, is Cino nooit echt geïnteresseerd geweest in het produceren van frames. Dit hoofdzakelijk om concurrentie te vermijden met de andere fietsfabrikanten, die de kopers waren van zijn belangrijkste producten.

Hierdoor zijn Cinelli frames dan ook van hoge kwaliteit met innovatieve ideeën zoals de schuin aflopende voorvork, de stuurpen type 1A en het Unicanitor zadel.

Het bekendste fietsframe dat Cinelli produceerde in 1947 was de Super Corsa (eerste naam was Speciale Corsa) waar ondermeer Fausto Coppi hetzelfde jaar mee reed.

Cinelli Supercorsa jaren 50

Cinelli Supercorsa jaren 50 – foto biciclassiche

 

De jaren 60: de 1A stuurpen en Unicanitor zadel

Op de Olympische Spelen van 1960 in Rome introduceert Cino de Cinelli 1A-stuurpen, die samen met de bijbehorende koerssturen één van de bekendste producten van het merk zal worden. In tegenstelling tot de stuurpennen die op de markt waren en die het stuur vastknelden door een systeem van moer en bout wordt nu een systeem gebruikt waarbij de schroef inwendig verzonken wordt in de stuurpen.

Cinelli stuurpen type A1

Cinelli stuurpen type A1

Dit zorgt voor meer veiligheid en het risico voor te harde inklemming van het stuur wordt daarbij teniet gedaan.

Vanaf 1963 begint Cinelli metaallegeringen te gebruiken, iets later dan de concurrenten omdat ze het in het begin niet echt vertrouwden.

Begin jaren 60 gaat Cinelli samenwerken met het bedrijfje Unica wat in 1962 resulteert in het eerste plastic zadel, Unicanitor genaamd. Samen ontwikkelen ze het eerste zadel met een draagstructuur in plastic en leggen meteen de basis voor het moderne koersfietszadel. De verkoop van lederen zadels krijgt meteen een enorme klap te verwerken. Het Unicanitor zadel wordt gebruikt door alle kampioenen van die tijd, waaronder Eddy Merckx en Felice Gimondi.

Cinelli Unicanitor zadel

Het Cinelli Unicanitor zadel

In 1968 verbetert Ole Ritter het wieleruurrecord op de piste in Mexico City op een Cinelli Super Corsa. Het was de toenmalige sponsor Benotto die vroeg aan Cinelli of ze een frame konden bouwen voor de poging van Ritter. Daarom dat er op de fiets decals hingen van Benotto.

 

jaren 70: overname door Columbus en dus een nieuw logo

In 1978 verkoopt Cino Cinelli zijn bedrijf aan de gebroeders Colombo, eigenaars van de wereldberoemde Columbus fietsbuizen, en trekt zich terug in zijn villa in Toscane waar hij overlijdt in 2001 op 85jarige leeftijd.

Antonio Colombo neemt het roer over. Andrea Cinelli, zoon van Cino, blijft in het bedrijf waar hij verantwoordelijk is voor de marketing. Andrea is ook nog eigenaar van het bedrijfje Cinetica dat midden de jaren 80 de Cinetica Giotto ontwerpt in samenwerking met de universiteit van Milaan. Een prachtige carbon fiets waar er slechts weinig van zijn geproduceerd omdat de productiekosten te hoog opliepen.

Eind jaren 70 experimenteert Cinelli met TIG-lassen die worden toegepast op het prototype van de Laser die definitief op de markt zal komen begin jaren 80.

1981 Cinelli laser

De Cinelli Laser tijdritfiets

In 1979 beslist Antonio Colombo om het oude logo te vervangen door een moderner. Hij doet daarvoor beroep op Italo Lupi, een jonge architect die ook al de logo’s van Prada, Fiorucci en de Olympische Spelen in Turijn heeft ontworpen.

Het Cinelli-logo was één van de eerste logo’s dat zich volledig distantieerde van de heraldische traditie en werd de komende jaren veelvuldig geïmiteerd.

Het nieuwe en de oude logo’s van Cinelli

 

De jaren 80: de eerste mountainbike, de Laser en Keith Haring

Cinelli lanceert de CMX, de lichtste BMX op de markt.

CMX Cinelli uit 1979

Vanaf 1980 begint Cinelli samen te werken met het ontwerpbureau Alchimia, samengesteld door Alessandro Mendini, Alessandro Guerriero en Carlo Ceccariglia. Alchimia ontwerpt de komende jaren een Supercorsa, een mountainbike, een stuurlint, een catalogus en een volledige kledingcollectie voor Cinelli.

Cinelli Super Corsa ontworpen door Alchimia

In 1981 open Cinelli Gran Ciclismo, de eerste winkel in Italië die zich toelegt op de wereld van allround fietsen met exotische en lifestyle-georiënteerde merken zoals Oakley zonnebrillen en Patagonia kleding. De buitengewone interieurs zijn ontworpen door Franco Raggi, de verlichting samengesteld door Castiglioni. Onder de klanten ook Sir Norman Foster en Eric Clapton.

Cinelli winkel Gran Ciclismo

Ook in 1981 presenteert Cinelli de eerste Laser ter wereld, de aerodynamische fiets die is ontwikkeld om in die jaren zoveel mogelijk snelheidsrecords te verbreken. In de daaropvolgende tien jaar worden slechts 300 laserframes geproduceerd (waarvan meer dan 100 bestemd voor professionele atleten op verzoek van hun nationale federaties) …

In 1983 presenteert Cinelli een beperkte editie van het Supercorsa-model, gemaakt in samenwerking met Fornasetti.

Cinelli Supercorsa Fornasetti

De Cinelli Supercorsa limited edition uit 1983 door Fornasetti

In 1984 patenteert Cinelli de “Spoiler”, een bracket die, dankzij zijn ongebruikelijke vormen, lucht laat stromen en stagnatie van vochtigheid voorkomt. Deze uitvinding wordt al snel overgenomen door de beste framebouwers ter wereld.

Cinelli Supercorsa Spoiler

De Cinelli Spoiler bracket

Cinelli is ook de eerste fietsleverancier die de mountainbike naar Italië brengt en in 1985 produceert Cinelli zelf een mountainbike: de “Rampichino”.

De Cinelli Rampichino uit 1985

In 1986 ontmoet Antonio Colombo een jonge Keith Haring in Milaan waar hij aan de nieuwe Fiorucci-winkel aan het werken is. De twee worden vrienden en Colombo geeft de kunstenaar een oranje mountainbike en een Laser tijdritfiets. Vier jaar later schenkt Haring de fiets terug aan Colombo die onder de indruk is van de decoraties die Haring op de wielen en op de horizontale buis heeft aangebracht.

Cinelli Laser Keith Haring

De Cinelli Laser gerestyled door Keith Haring

 

nl_NL