Het oudste fietsmerk ter wereld, Bianchi, werd opgericht door Edoardo Bianchi in 1885. Het bedrijf draagt nog steeds zijn naam en is vooral bekend om zijn racefietsen alhoewel ze in de beginjaren ook auto’s en motorfietsen bouwden.

Wie aan een Bianchi fiets denkt, denkt automatisch ook aan de blauwgroene kleur, Bianchi celeste genaamd die typisch is voor de fietsen. Over het ontstaan van deze kleur bestaan verschillende verhalen, meer hierover vind je in het artikel van waar komt de typische kleur van de bianchi fietsen

Heel wat renners behaalden successen op Bianchi koersfietsen. De belangrijkste zijn Fausto Coppi, Felice Gimondi, Moreno Argentin, Gianni Bugno, Marco Pantani en Jan Ullrich. Deze renners zorgden voor de volgende overwinningen: 12 keer de Giro d’Italia, 3 keer de Tour de France en 5 keer het wereldkampioenschap op de weg.

Bianchi PantaniBianchi sponsorde heel wat wielerploegen en leverde hen fietsen: Bianchi Piaggio in 1973, Sammontana Bianchi in 1985, Gewiss Bianchi in 1987, Mercatone Uno Bianchi in 1989 en als tijdelijke sponsor van het team van Jan Ulrich voor de Tour de France in 2003

Momenteel rijdt de Nederlandse wielerploeg Jumbo Visma met Bianchi fietsen. Ze zijn echter geen sponsor, de laatste keer dat Bianchi een wielerploeg sponsorde was in 1998, daarna hielden ze het voor bekeken.

Edoardo Bianchi

Edoardo Bianchi werd op 17 juli 1865 geboren in Milaan. Op zijn 7de gaat hij naar de Martinitt school (een instelling in Lombardije voor wezen) waar hij een basisopleiding mechanica volgt. Edoardo is immers op zijn 4de wees geworden.
Om de instelling te bedanken zal Edoardo tot aan zijn dood ieder jaar een percentage van zijn winst schenken aan de school.

Het fietsmerk Bianchi is geboren

In 1885, op slechts 20-jarige leeftijd richt Edoardo Bianchi zijn bedrijf op waaraan hij zijn familienaam verleent en start naast de productie van velocipede, chirurgische instrumenten en electrische bellen ook met de productie van veiligheidsfietsen. Fietsen die gemakkelijker te berijden zijn dan gewone fietsen dankzij de kleinere diameter van het voorwiel en de lagere positionering van ketting en pedalen.

Bianchi fietsenwinkel Milaan

De 1ste fietsenwinkel van Bianchi in Milaan

Drie jaar later maakt hij zijn eerste fiets met luchtbanden naar het idee van John Dunlop en in 1895 bouwt hij een damesfiets voor koningin Margherita van Savoye nadat hij eerder in de koninklijke villa van Monza was uitgenodigd om de koninklijke familie te leren fietsen.

Bianchi motorfietsen en auto’s

Edoardo Bianchi breidt zijn activiteiten uit in 1899 en begint met het produceren van motorfietsen en luxe auto’s. De eerste auto’s hebben veel succes, vooral door de geschenken die bij de prijs inbegrepen zijn (een gereedschapskist, een rijopleiding van een paar dagen en – bovenal – een reparatiedienst aan huis).

Van in het begin is Edoardo Bianchi geïnteresseerd in het fietsen als competitie en start de afdeling wedstrijden (Reparto Corse).

De eerste sportieve overwinning op een Bianchi fiets dateert uit hetzelfde jaar. Gian Ferdinando Tomaselli eindigt als eerste tijdens de Grand Prix de La Ville in Parijs.

Innovaties rond de eeuwwisseling

De twintigste eeuw begint voor Bianchi met twee belangrijke innovaties door Edoardo zelf: de cardantransmissie (gelanceerd in 1901) en de voorwielremmen (1913).

Bianchi stelt zijn fietsen en uitvindingen ook tentoon op de Internationale beurzen van Parijs, Rome, Bologna en Milaan waar hij veel succes oogst en stilaan Internationale bekendheid krijgt.

Het Milanese bedrijf groeit en in 1914 produceert het 45.000 fietsen, 1.500 motoren en 1.000 auto’s. Helaas moet Bianchi zich, na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, concentreren op militaire middelen zoals camions voor het vervoer van de soldaten en oorlogsfietsen.

Deze laatste zijn voorzien van grote luchtbanden, een opvouwbaar frame en ophangingen op beide wielen.

Bianchi legerfiets

Bianchi legerfiets

De moeilijke naoorlogse periode

In de eerste naoorlogse periode verkeert de Italiaanse automarkt in een diepe crisis en dit brengt Edoardo Bianchi ertoe zich te concentreren op motoren en goedkopere auto’s.

Een goede keuze wat betreft de tweewielers, mede dankzij de sportieve overwinningen van Tazio Nuvolari in 1925 die op een Bianchi motorfiets Europees kampioen in de 350 klasse wordt.

Een veel minder geslaagde keuze in de automobielsector die met de productie van de S9 in 1934 de deuren sluit.

Fausto Coppi en Bianchi

In de tweede helft van de jaren dertig besluit Edoardo Bianchi zich vooral op fietsen te concentreren: in 1935 produceert zijn bedrijf meer dan 70.000 exemplaren en vijf jaar later wint een jonge wielrenner genaamd Fausto Coppi de Giro d’Italia op een Bianchi.

Daarvoor reed deze talentvolle renner bij het Italiaanse Legnano in dienst van zijn latere rivaal Gino Bartali.

Fausto Coppi Bianchi

Bianchi fietsen zijn voortaan een begrip geworden.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog weet Bianchi zich te herstellen van de crisis, vooral dankzij militaire opdrachten, maar de situatie verslechtert aan het einde van het conflict, ook door de dood van Edoardo (Edoardo Bianche stierf op 3 juli 1946 in Varese na een verkeersongeval).

Midden de jaren ’50 breekt opnieuw een moeilijke periode aan voor het bedrijf en Bianchi overleeft enkel dankzij de verkoop van de fietsen, de andere producten zoals de bromfietsen doen het zeer slecht.

De overname van Bianchi

In 1964 echter staat Bianchi op de rand van het faillissement en enkel dankzij de familie Trapletti overleeft het bedrijf. Enkele jaren later, in 1972, nemen zij het bedrijf volledig over.

Een andere belangrijke episode in de geschiedenis van Bianchi is de overname in 1980 door de bromfietsproducent Piaggio, bekend van de Vespa.

Sinds 1997 maakt Bianchi deel uit van de Zweedse groep Cycleurope die een onderafdeling is van Grimaldi Industri AB. Ook Peugeot, Puch, Gitane en Chiorda maken deel uit van deze holding.

Mythische Bianchi modellen

Door de jaren heen zijn er heel wat bekende modellen op de markt gebracht. Fausto Coppi heeft daar een belangrijke verdienste in. De belangrijkste zijn:

Bianchi Folgore vanaf 1940

Bianchi Folgore

Bianchi Folgorissima vanaf 1949 waarmee Fausto Coppi in 1950 Parijs Roubaix won. Kort daarop veranderde het model Bianchi Folgorissima naar Bianchi Paris Roubaix.

Bianchi Tour de France vanaf 1952 na de overwinning van Fausto Coppi

Bianchi Campione del Mondo, model dat ontstond na de wereldtitel van Fausto Coppi in Lugano in 1953

Bianchi Campione del Mondo 1980

Bianchi Campione del Mondo uit 1980

Bianchi Specialissima vanaf 1958

Bianchi Specialissima

Bianchi del centenario: model uit 1985 speciaal ontwikkeld voor de viering van de 100ste verjaardag van het merk Bianchi

Bianchi Centenario 1985

Bianchi Parigi Roubaix: veelbesproken model met veringen uit 1994 waarmee Johan Museeuw Parijs Roubaix reed

Bianchi Paris Roubaix Museeuw Johan

 

nl_NL