Een naam die niet zo bekend klinkt als Colnago, De Rosa, Bianchi of Pinarello maar die zeker een belangrijke naam is in het lijstje van Italiaanse framebouwers is Ciöcc (uitgesproken als tsjeuch).
Ooit reden bekende renners als Lucien Van Impe en Freddy Maertens op een Ciöcc maar het bedrijfje exporteerde ook enorm veel racefietsen naar onder andere Nederland voor het ter zielen gegane Concorde (More info about Concorde). Heel wat stalen frames werden door Concorde aangekocht in Italë bij Ciöcc en vervolgens verder op punt gesteld en afgewerkt in Nederland. Hetzelfde gebeurde in België door Plum Vainqueur (meer info over Plum Vainqueur).
Oprichting Ciöcc
Ciöcc werd in 1969 opgericht door Giovanni Pelizzoli die van jongs af aan werkte als fietsenmaker. Eerst in de winkel van zijn vader en daarna als leerling in het atelier van Ugo De Rosa. In het begin van de jaren 70 werkte Pelizzoli tevens als mecanicien bij de wielerploeg Zonca waar onder andere Gianni Motta bij reed.
De naam Ciöcc verwijst naar Giovanni’s bijnaam die hij kreeg van zijn vader en verwijst naar pokerface. Vandaar de 4 azen die in een kruisvorm staan op het logo van Ciöcc.
Giovanni's bikes stood for quality and it didn't take long before the better riders became his customers. His first successes were with a world amateur title in 1977 at the World Championships in San Cristobal in Venezuela, a 2nd place at the World Championships at the Nurburgring in 1978 and a 2nd place at the 1978 Olympic Games in Moscow. This can be found on most bicycles on 1 of the decals.
In 1980 verkocht Giovanni Pelizzoli zijn bedrijfje aan Luigi Conti waardoor voortaan zowel fietsen met decals van Conti en Ciöcc te zien waren. De nieuwe naam werd Nuova Cicli Conti & Ciöcc. It was also the starting signal for the new owner to sponsor several cycling teams.
De volgende ploegen reden op een Ciöcc fiets:
- Elro snacks – Rogelli – Assos in 1980
- Termolan – Galli in 1983
- Maestro – Ciöcc in 2005
The first teams to ride a Conti bike were initially still in the UCI category 2, but from 1984 also in the UCI category 1, namely: Santini – Conti – Galli with, among others, the Italian national coach Davide Cassani.
The following year none other than Lucien Van Impe joined the team, the 1976 Tour winner was already on the decline. Freddy Maertens also rode a Conti bike in 1987 with the Robland – Isoglass – Austin – Rover team. This too was in its twilight years.
De sponsoring van Conti ging verder tot 1991 wanneer het bedrijf opnieuw werd verkocht, dit keer aan oud medewerker en uitstekend framebouwer Stefano Bonati. De naam werd terug veranderd in Cicli Ciöcc.
Giovanni Pelizzoli ging echter verder na de verkoop aan Conti met de productie van frames onder zijn eigen naam Cicli Pelizzoli. Zowel Cicli Ciöcc als Cicli Pelizzoli bestaan nog steeds en maken naast hoofdzakelijk carbon frames nog steeds stalen en aluminium frames.
Sedert kort zijn er 3 modellen vintage stalen racefietsen bij Ciöcc te koop: de San Cristobal 77, de Replica en de Mockba 80 (verwijst naar Moskou 1980).
Giovanni also helped design and develop the Masciaghi-made Fausto Coppi frames made by the newly founded company at the time.
Tot slot: een Ciöcc frame kun je herkennen aan de as die in de lugs is gegraveerd en het logo in de bottom bracket. Ook staat op sommige modellen de naam op de lugs van het frame gegraveerd.
Hopefully they will continue to make beautiful bikes for a long time to come. Below you will find some beautiful copies and details of the implementation
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit bericht op Instagram bekijken
Below you can see a video of the bicycle company in the 80s when it was already taken over by Conti
In onderstaand filmpje zie je Giovanni Pezzoli die uitlegt geeft over hoe de naam Ciöcc wordt uitgesproken