Ik vermoed dat een gebroken remkabel repareren tot het verleden behoort en er ook nog maar weinigen zijn die dit zelf kunnen. In 1974 was dit nog redelijk gewoon. Zin om zelf een nippel te solderen aan je remkabel? Bekijk dan onderstaande beschrijving uit deze handleiding uit 1974.

Reparatie van een gebroken remkabel

Knijpremkabels zijn aan slijtage onderhevig: ze rafelen uit en breken meestal vlakbij de remhandel. Is er nog voldoende binnenkabel over, dan kan de nippel opnieuw worden vast gesoldeerd. Volg voor de montage van een nieuwe kabel de methode die in de twee laatste afbeeldingen wordt getoond.

Meestal hebben binnenkabels aan de kant waarmee ze bevestigd zijn aan de remhandel, een aangesoldeerde nippel, terwijl de kabel aan de kant van de rem zelf in een klembout vastzit. Er zijn echter ook typen met aangesoldeerde nippel aan beide kanten.

Wanneer de nippel niet beschadigd is, kan deze na kabelbreuk opnieuw worden gebruikt. Let bij aankoop op het type.

  • Materiaal: soldeer, vloeimiddel, nippel
  • Gereedschap: kleine soldeerbrander, schuurlinnen, sleutel, hamer, zoetvijl, tang

Diverse soorten soldeernippels

herstel fiets

Schroefnippels

In plaats van een soldeernippel kan men ook gebruik maken van een schroefnippel. Deze zijn er in twee grondvormen – tonvormig en rolvormig, zodat er voor vrijwel alle typen nippelhouders een schroefnippel te vinden is. Een goed gesoldeerde nippel is steviger dan een schroefnippel en verdient dan ook uit veiligheidsoogpunt de voorkeur.

schroefnippels

 

Hoe repareer je een gebroken remkabel?

reparatie kabel fiets

  1. De kabels breken meestal net boven de remhandel. Draai met een sleutel de klembout los waarmee de kabel aan de remhoef is bevestigd en trek de kabel uit de buitenkabel.
  2. Reinig het gebroken uiteinde van de binnenkabel met benzine om nog eventuele olieresten geheel te verwijderen en maak het daarna nog schoon met schuurlinnen.
  3. Smelt de soldeer die in de nippel zit met behulp van een soldeerbrander en verwijder het eindje kabel. Schud de nippel flink om alle oude soldeerresten te verwijderen.
  4. Houd het gebroken einde van de kabel met een tangetje aan de uitsterste punt vast en verhit het. Voeg vloeimiddel toe en vertin de laatste twee centimeter van de kabel.
  5. Steek de kabel in de nippel en laat hem een klein stukje uit de andere kant van de nippel steken, Voeg vloeimiddel toe, verwarm de nippel en laat soldeer in de kop lopen.
  6. Neem de kabel net onder de kop in de tang zoals op de afbeelding is te zien en klop het uitstekende deel van de kabel met een hamer plat over de nippelkop.
  7. Breng vloeimiddel aan op kabel en nippel. Houd het geheel ondersteboven in de soldeervlam om te verhitten, zodat soldeer langs de kabel in de nippel loopt.
  8. Verwijder overtollige soldeer met een zoetvijl. Olie de binnenkabel eerst goed in alvorens hem in de buitenkabel te steken. Haak de kabelsnippel in de remhandel.
  9. Steek het andere uiteinde van de binnenkabel door de kabelklembout op de remhoef en draai de bout stevig met een sleutel aan. Stem de rem vervolgens nog af.

 

nl_NLDutch