Wanneer en wie heeft nu feitelijk de eerste carbon racefiets op de markt gebracht? Als je de websites van de fietsproducenten die hieronder vermeld staan, bekijkt dan durven zij dat wel eens te beweren.

Wij geven hier alvast een chronologisch overzicht van wat wij gevonden hebben

Raleigh – Carlton Flyer (1969)

Dit is de allereerste fiets die we hebben teruggevonden waar er voor het eerst sprake is van carbon. De fiets werd gemaakt in 1969 in de fabriek van Carlton Cycles in Groot Brittannië die eigendom was van Raleigh. Ze is opgebouwd uit carbon buizen die met lijm en schroeven zijn vastgezet in de aluminium lugs. Dus ook voor het gebruik van aluminium lugs kan deze fiets als revolutionair worden gezien. De bottom bracket zelf is in staal uitgevoerd.

De fiets, zonder pedalen, weegt slechts 7.5kg en heeft zes versnellingen met 1 tandwiel vooraan. In totaal werden er zo’n 20tal fietsen gemaakt tussen 1969 en 1972 die onder andere werden gebruikt door de British Cycle federatie.

Hieronder kun je een filmpje zien waarbij een voormalige medewerker uitleg geeft over de fiets

Exxon Graftek (1975)

De eerste carbon fiets van Graftek werd in 1975 geproduceerd. Of er werkelijk van een carbon fiets kan worden gesproken is nog maar de vraag. De carbon buizen van Graftek waren feitelijk een hybride van aluminium en koolstofvezel. De buizen waren van aluminium waarop met epoxy geïmpregneerde prepreg carbonvezels onder een hoek van 10 tot 15° werden gekleefd om zo de maximale stijfheid te verkrijgen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Chuck Teixeira (@chuckt6)


Deze carbonvezels werden onder spanning op de aluminiumbuis gedrukt en vervolgens in een oven geplaatst om uit te harden. Na volledige uitharding werden ze nat geschuurd om hun glad oppervlak te verkrijgen.

De lugs en dropouts waren van gechromeerd staal alsook de voorvork die aanvankelijk ook omwikkeld werd met carbonvezels om het zelfde uitzicht te geven.

Assos Track Bike (1976)

In 1976 kwam het Zwitserse Assos van Toni Maier op de proppen met een aerodynamische tijdritfiets gemaakt uit carbon. De buizen zijn volledig uit carbon opgebouwd en er zijn ook geen verbindingen (lugs) te zien maar die zijn er wel degelijk en zijn zelfs uit staal. De verbindingen zitten immers intern in de carbon buizen en zijn dus niet zichtbaar. De carbon buizen zijn gekleefd aan de verbindingen.


Het stuur bevindt zich ter hoogte van de voorvork en is volgens Assos het 1ste ossenkopstuur ooit. Assos beweert ook dat ze de eerste waren die een frame ontwierpen in druppelvorm en die aerodynamische wielen gebruikten, hier in V vorm met een breedte van slechts 16mm.

In 1978 gebruikte de Zwitserse renner Daniel Gisiger de Assos tijdritfiets op de world track championships en kreeg daar heel wat aandacht omwille van de revolutionaire fiets. De fiets is trouwens te bewonderen in de hoofdzetel van Assos Zwitserland.

Alan (1976)

De Italiaanse fietsproducent Alan die (vermoedelijk) de eerste is die fietsframes in aluminiumlegeringen maakte, claimt ook dat zij de eersten waren die carbon buizen gebruikten. In 1976 vroeg het Japanse bedrijf Toray Industries Inc aan Alan om een fiets te produceren met hun carbon buizen. De ingenieurs van Alan zetten zich aan het werk en kort daarna werd de eerste carbon fiets met aluminium verbindingen voorgesteld.

Vitus Carbon 3 (begin jaren 80′)

Net zoals Alan bezig was met het ontwikkelen van een carbon racefiets zo ook was zijn grootste concurrent, het Franse Vitus, druk bezig om zijn aluminium buizen te vervangen door carbon buizen. Het duurde tot begin de jaren 80 van vorige eeuw wanneer de Vitus Carbon 3 op de markt kwam, later gevolgd door de Carbon 7 en Carbon 9 in 1986.

Colnago Concept (1986)

Colnago ontwerpt in 1986 in samenwerking met Enzo Ferrari een racefiets in carbon. Alle verbindingen zijn gelijmd en ook de wielen zijn uit carbon gemaakt. Colnago beweert dat ze de eersten zijn die een fiets ontwerpen waarbij zowel de buizen als alle verbindingen in carbon zijn uitgevoerd, idem de voorvork en misschien hebben ze daar wel gelijk in.

Colnago Concept Ferrari 1986

Colnago Concept uit 1986, de allereerste carbonfiets ter wereld?

De Colnago Concept heeft ook nog een revolutionair versnellingsapparaat en schijfremmen maar de fiets wordt geen succes omdat ze te zwaar en te duur is om te commercialiseren.

Look KG86 (1986)

Het Franse Look ontwierp een carbon fiets waarmee Greg Lemond in 1986 de Tour de France won. De buizen van de fiets bestonden uit Kevlar en geweven carbon vezels die verlijmd werden in aluminium verbindingen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door LOOK CLUB SAKO (@lookclubsako)

Giant Cadex (1987)

Ook de Taiwanese gigant Giant bracht in 1987 zijn carbon racefiets op de markt. Net zoals bij Vitus en Alan betrof het een fiets waarbij de buizen in carbon waren en de verbindingen in aluminium. Giant beweert wel dat zij de eerste waren die hiervoor computergestuurde programma’s gebruikten alsook de massaproductie van de carbon fiets.

Giant Cadex

Kestrel 4000 (1987)

De Kestrel 4000 is een racefiets die uit 1 stuk carbon bestaat (monocoque genaamd), met andere woorden: er komen geen verbindingen aan te pas. Dit was de 1ste keer in de geschiedenis, bovendien heeft de fiets een aerodynamisch uitzicht waardoor ze nog steeds goed gelijkt op de carbon fietsen van nu.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Kestrel Bicycles (@kestrelbicycles)

Trek 5000 (1989)

Deze racefiets wordt algemeen beschouwd als de eerste carbon fiets die in massa is geproduceerd. De fiets had echter enorm veel gebreken en had dan ook maar een kortstondig bestaan.

 

nl_NLDutch