De Internationale Wielerunie, beter gekend als de UCI houdt er nog steeds strenge regels op na als het op veiligheid aankomt. Hiermee houdt ze volgens velen (onbewust) ook wel de vooruitgang van de fietsindustrie tegen. We gaan het hier daarover niet hebben maar wel over 5 zaken, fietsaccessoires die de UCI de voorbije jaren heeft verboden.

Spinergy Rev X wielen

Wie herinnert zich Paul Herygers niet die wereldkampioen cyclocross werd in 1994 in Koksijde (tot spijt van de Nederlandse fans) op een racefiets met eigenaardige wielen met slechts 8 spaken (4 aan 1 zijde) of Mario Cipollini op zijn Cannondale toen hij voor het team Saeco reed. Beiden reden toen met Spinergy Rev X wielen in carbon.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Mario Cipollini (@mario_cipollini)


Ze waren revolutionair voor de tijd en aerodynamischer dan de toen gebruikelijke wielen. Het was toen nog de beginperiode van de ontwikkeling van carbon in de fietsindustrie en de carbonvezels waren nog niet van de kwaliteit die ze nu zijn.

Het gevolg was dat een Spinergy Rev X wiel kon imploderen in volle snelheid. Bovendien waren de spaken in beweging vlijmscherp. Er doet een verhaal de ronde dat een konijn werd onthoofd tijdens een cyclocross wedstrijd en dat enkele wielrenners serieuze snijwonden opliepen tijdens een valpartij.

Toen Paolo Bettini zijn beklag deed over hoe hij bijna een hand kwijt was tijdens een valpartij besliste de UCI om de Spinergy Rev X wielen te verbieden wegens te gevaarlijk.

Het Amerikaanse bedrijf Spinergy bestaat nog altijd en maakt nog steeds Spinergy wielen maar dan wel met meer spaken.

Staartvin zadels

De eerste keer dat ik een vreemd aerodynamisch zadel zag, was in de Tour de France van 1986 toen de Franse renner Thierry Marie tijdens de proloog tijdrit met een soort vin achteraan zijn zadel reed. Hiermee kon hij zich afzetten tegen de vin en meer kracht steken op de pedalen.

Gitane fiets proloog Tour de France

De Gitane fiets met het vreemde zadel waarmee Thierry Marie de proloog van de Tour de France 1986 won

Een ander voordeel is dat er minder turbulentie was dan bij een gewoon zadel.

Thierry Marie won meteen de proloog met 2 seconden voorsprong op Eric Vanderaerden die toen uitkwam voor het Panasonic team.

Wegens oneerlijke concurrentie werd het staartvin zadel al snel door de UCI gebannen. Enkele jaren later echter was dit zadel terug te zien in prologen en tijdritten. In die jaren ontwikkelden de belangrijkste producenten van zadels hun modellen.

staart vin zadel van het merk Condor

staartvin zadel van het merk Selle Italia

Vermoedelijk werd het zadel terug verboden begin jaren 90. Info hierover is altijd welkom.

Cinelli opzetstuur

In 1995 lanceert het Italiaanse Cinelli het opzetstuur Spinaci wat meteen een gat in de markt is. Het 1ste jaar worden er maar liefst 20.000 stuks per maand verkocht. Het duurt dan ook niet lang vooraleer je ze terugvindt in het wielerpeloton.

Spinacci Cinelli

Tijdens een ontsnapping krijgt de renner een meer aerodynamische houding wat hem al vlug een voordeel oplevert.

In 1997 bande de UCI de Cinelli Spinaci omwille van veiligheidsredenen. Volgens de UCI konden de renners wanneer ze in het peloton reden niet snel genoeg overschakelen naar hun remmen. Ze worden wel nog steeds geproduceerd door Cinelli en worden gebruikt door onder andere triathleten en door recreatieve fietsers.

Schijfremmen

Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen in het profwielrennen schijfremmen maar bij hun eerste introductie in 2016 in het profpeloton was er nogal wat tumult over. Het betrof een testperiode die echter vroeger stopte dan gepland.

Omdat enkele renners snijwonden opliepen tijdens valpartijen begonnen steeds meer renners te klagen over het gebruik van schijfremmen. De diepe snijwonde van Francisco Ventoso in Parijs Roubaix was de druppel die de emmer deed overlopen en zowel AIGCP als ACP dienden een verzoek in om ze te verbieden.

Met onmiddellijk ingang verbood de UCI dan ook het gebruik van schijfremmen in het prof wielermilieu. Ondertussen werd volop geëxperimenteerd met veilige oplossingen zoals beschermkapjes en het afschuinen van de scherpe kanten.

Na een nieuwe testperiode vanaf 1 januari 2017 besloot de UCI om het gebruik van de schijfremmen in het professionele wielrennen terug toe te laten vanaf 1 juli 2018.

Speed Gel

In de Dauphiné Liberé van 2018 behaalde het Belgische Team Lotto Soudal een onverwachte 3de plaats. Achteraf gaf het team toe dat ze met een geheim wapen hadden gestreden. Bij aankomst waren er namelijk witte bolletjes op de benen van de renners te zien die te wijten waren aan een gel, speed gel genaamd en geproduceerd door het Limburgse bedrijf Naqi.

De witte bolletjes van de Speed Gel op de benen van Thomas De Gendt

Deze Speed Gel zorgt voor een verminderde zuigkracht van de wind op de benen van de renners wat op een tijdrit van 35km een voordeel oplevert van zo’n 33 seconden dus bijna een seconde per kilometer.

Meteen het sein voor de UCI om te beslissen dat de Speed Gel een oneerlijk voordeel geeft aan de ploeg die het gebruikt en het produkt daarom te verbieden.

 

nl_NL