Het Italiaanse bedrijf Selle Italia is één van de bekendste producenten van zadels voor racefietsen en is bekend voor ondermeer de klassiekers Grand Prix, Turbo, Condor, Flite, TriMatic die gegeerd zijn bij verzamelaars van vintage racefietsen.

Overname van Sella Italia

Het bedrijf werd opgericht in 1897 in Corsico nabij Milaan. In de jaren 70 van vorige eeuw nam Giuseppe Bigolin het bedrijf over en maakte van Selle Italia een internationale grootspeler.

Riccardo Bigolin, broer van Giuseppe, was voor de overname al eigenaar van Selle Royal, een andere historische Italiaanse producent van zadels. Trouwens het woord selle is het meervoud van sella wat zoveel betekent als zadel, dit even tussendoor. Het was Riccardo die Giuseppe ervan overtuigde om een bedrijfje dat in slechte papieren zat: Sella Italia, over te nemen. Giuseppe zou hierbij de volledig steun krijgen van Selle Royal.

Giuseppe aarzelde niet en verhuisde, meteen na de overname, de hoofdzetel van Corsico naar Rossano Veneto waar het bedrijf bleef tot aan 2008 wanneer de hoofdzetel opnieuw verhuisde naar Asolo. De machines die bij de overname zaten waren echter verouderd en een productie van 50 zadels per dag was het maximum dat Giuseppe kon realiseren. Het bedrijfje had toen immers slechts 1 arbeider in dienst en een leder zadel werd toen nog bijna volledig handgemaakt.

Het eerste grote succes: Modello Grand Prix

Eind jaren 60 had Cinelli wel het eerste zadel met plastic basis uitgevonden: het beroemde Unicanitor zadel, maar enkel Cinelli had het patent waardoor andere producenten achterop dreigden te geraken. Enkele jaren later in 1973, kwam ook Sella Italia met een plastic zadel op de markt: Modello GRAND PRIX, niettegenstaande de inbreuk op het patent van Cinelli maar vreemd genoeg liet Cinelli begaan.

Selle Italia Gran Prix

Vanaf dan kon ook Sella Italia zijn maximum dagproductie serieus uitbreiden en de concurrentie aangaan met ondermeer Cinelli. De boom van Sella Italia komt midden de jaren 70 wanneer Giuseppe enkele contracten kan afsluiten met grote wielerploegen.

Niet lang daarna brengt Sella Italia het zadel Criterium op de markt dat zowel in  zijde als in leder wordt aangeboden

In 1979 wordt een samenwerking gestart met Bernard Hinault en voor hem speciaal het ergonomische zadel Turbo ontworpen, een andere klassieker onder de vintage zadels. Op de Turbo wordt de naam van Bernard Hinault toegevoegd en de slogan gebruikt “Turbo het zadel ontworpen door de wind en door Bernard Hinault”.

Het is ook die periode dat de naam Sella Italia verandert in Selle Italia.

Selle Italia Turbo

In 1984 experimenteert SelleItalia met het plaatsen van gel in de zadels en in 1992 zijn zij de eersten die een titanium onderstructuur gebruiken in hun zadels.

Een volgend succesrijk zadel is de Flite, gekenmerkt door zijn scherpe vorm, aerodynamica en vooral lichte gewicht: slechts 200 gram. Kampioenen zoals Chiappucci, Cipollini, Pantani en Indurain gebruikten het zadel, later ook nog Alberto Contador.

Selle Italia flite

Het Selle Italia Flite vintage model is trouwens nog steeds nieuw te koop bij bol.com maar dan moet je er wel bijna €140 voor neertellen.

Selle Italia heeft nog tal van andere modellen op de markt gebracht maar die rekenen wij niet tot de vintage zadels. Nog het vermelden waard is het zadel opgedragen aan il pirata Marco Pantani waarbij de naam en bijhorende figuur van piraat op het zadel is geborduurd.

Ook andere modellen met geborduurde namen of merken waren populair in de jaren 90 zoals onderstaand Selle Italia TriMatic van Eddy Merckx.

Selle Italia TriMatic Eddy Merckx

Als je trouwens het bedrijf in Asolo bezoekt dan kun je in het bijhorende museumpje alle gemaakte zadels bekijken.

Meer zadels van Sella Italia en daarna Selle Italia kun je terugvinden op VeloBase.com op volgende link > database zadels Selle Italia

nl_NL